Friday, November 23, 2007 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

NASIHAT NABI KEPADA MUADS BIN JABAL


Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu’adz, “Wahai Mu’adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan :

· Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.
· Bacalah Al-Qur’an
· tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.
· Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.
· Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.
· Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.
· Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.
· Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.
· Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.
· Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.

Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, “Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain.”
Sabda Rasulullah S.A.W., “Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti hati) dengan lisannya, dan anjing itupun merobek serta menggigit tulangnya.”
Kata Mu’adz, ” Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan siapa yang dapat terselamat daripadanya?”

Sabda Rasulullah S.A.W., “Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan oleh Allah S.W.T.”

Thursday, November 22, 2007 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Berlalunya satu semester...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah ptg td berakhir sudah peperiksaan akhir semester ini.. Membawa makna berakhirnya sesi pengajianku untuk semester 2 di UPSI.. Jika diimbau kembali, betapa sibuknya aku semester ini..dengan memegang jawatan Exco Sukan, Rekreasi dan Rakan Muda di kolej kediaman..masya ALLAH..klu dihitung, berapa bnyk masa yang aku mampu guna untuk mengulang kaji nota-nota kuliah..betapa 'assignment' pun dilaksanakan dengan penuh tergesa-gesa dengan sentuhan yang langsung tidak memuaskan hati..apatah lagi, tidak mampu memberi komitmen sepenuhnya dalam tugasan berkumpulan..sehingga membawa kepada ketidak percayaan kawan-kawan kerana kerap gagal menggagalkan diri dalam sesi perbincangan.. ditambah dengan hasil kerja tangan dalam membuat laporan makmal yang entah boleh diberi markah atau tidak oleh pensyarah...dengan persediaan untuk peperiksaan pertengahan semester yang x seberapa..betapa aku ingat lagi malam sebelum mid-term termodinamik, aku langsung x study coz ada student histeria di blok ni..aku n sahabat2 lain pergi 'merawat' student tu memnadangkan ustaz x da..dengan sebelum ni nya busy ngan SUPER KHAR... huh! itu hnya sedikit catitan kesibukan aku smester ini..tidak termasuk dengan mesyuarat yang tidak menentu yang mengambil masa sehingga jam 2 pg..Namun, betapa aku bersyukur kerana ALLAH sentiasa membantu ku.. 'carry-mark' aku, alhamdulillah..tidak jauh bezanya dengan rakan-rakan yang punya masa utk study..mungkin inilah yang dinamakan pengorbanan..bila kita ikhlas melaksanakan kerana ALLAH, pasti ALLAH akan membantu kita.....
---Moga ku tahu syukurku, adalah milik-MU--
Tuesday, November 20, 2007 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Aku dan peperiksaan...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, setakat hari ini, sudah 3 semester diriku berada di UPSI..dan skrg berada di penghujung sem 3 pada musim 'exam' ni.. Juz nak berkongsi rasa dengan luahan blogku ini.. Dari apa yg aku perhatikan, peperiksaan di U amat berbeza di sekolah krn di U, kita punya peluang dan masa utk study dengan adanya study week dan gape atr hari peperiksaan.. tp, bagaimana kita nak gunakan peluang ini? Kita punya bnyk peluang utk meraih kecemerlangan jika pandai menggunakan masa yang terhidang ini memandang sepanjang minggu kuliah kita mungkin x punya masa terluang untuk mengulangkaji memandangkan kekangan dari timbunan assignment dan juga kuliah2....huh! tapi aku?? peluang itu terbiar penuh sia2.. selalu gagal menguruskan masa.. kelemahan ku sejak dr sekolah lagi.. Ya ALLAH, berilah kekuatanku utk berubah.. berubaha ke arah yang lebih positif.. Moga hari-hari terakhir utk minggu pepriksaan sem ini dpt digunakan sebaiknya.. 'Allahumma yassir, wa la tu'assir'...

p/s : 2 days left for subject-killer paper.. chemistry thermodynamic and inorganic chemistry.. (22 November 2007)