Tuesday, May 12, 2009 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

..Hati makin sayu...









Assalamualaikum....

Beberapa hari lagi bakal menamatkan jawatan sebagai Setiausaha Agung, JMK KHAR 08/09. Tidak dapat menggambarkan perasaan ini. Sedih, gembira, lega, atau apa lagi? Sedih mengenangkan memori-memori lalu yang sentiasa menggamit rasa. Pasti merindukan saat2 itu. Bersusah-payah dalam menjalankan program, berhadapan dengan pelbagai karenah penghuni kolej, mengumpul pengalaman berhadapan dengan pelbagai masalah samada dari pihak atasan mahupun pihak bawahan. Semuanya itu sangat manis untuk dikenang walaupun pahit yang dirasai apabila ianya berlaku. Gembira dan lega pula untuk melepaskan amanah ini kerana jawatan ini bukanlah cukup senang untuk dipegang. Terasa bagaikan hilang suatu beban yang sangat berat di bahu ini.

Hari ini 12/05, suasana sungguh sunyi di kolej ini. Aku ingin menggamit kenangan2 dahulu. Empat semester memegang jawatan di kolej, masa cuti semesterku sering dikorbankan. Mengorbankan masa yang sepatutnya untuk aku peruntukkan untuk bersama keluargaku di kampung. Namun, aku tahu, keluargaku memahami, terutamanya buat ummi dan buya bahawa anaknya di sini ada tanggungjawab besar di sini. Waktu cuti begini dahulu banyak aku habiskan untuk menyempurnakan gerak kerja sebagai JMK bersama-sama sahabat perjuangan. Banyak pahit manis yang kami harungi bersama. Kerana itu, aku sangat menyayangi mereka. Harap mereka tahu, kasih sayang ini kerana ALLAH SWT. Walaupun aku tahu, bukan banyak usaha dakwah ku buat mereka, namun aku melihat beberapa perubahan positif pada mereka. Hari ini juga JMK2 baru bertolak ke Janda Baik untuk berkursus di sana. Selamat berjuang buat pimpinan2 baru.

Buat sahabat2 JMK ku, memori dan kenangan yang tercipta tidak akan ku lupa. Buat sahabat2 JMK2 ku :-

Di medan ini kita bersua;
Di medan ini kita berjuang;

Berdepan kawan mahupun lawan.

Di medan ini kita menangis bersama;

Di medan ini kita ketawa bersama;

Berhadapan panit manisnya perjuangan.

Apakah bisa ku lupa?

Saat kau meghulurkan bahumu untuk berkongsi kesedihan ini.

Kadang berpura turut ketawa gembira bersama susuk ini.

Walaupun hakikatnya di hatimu penuh kesayuan.

Senyumanmu merawat duka;

Tangismu menggamit jiwa.

Terima kasih buatmu;
Mengajar ku mengenal kawan mahupun lawan;

Melontarkan kesedihan, kemarahan dan kegeramanmu.

Kerana hatiku penuh emosi........
U all I love because of Allah...
Moga ukhwah kita berpanjangan.
'Semusim bersama, seabad terasa....'
Friday, May 1, 2009 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Pangkat, Kedudukan Untuk Keredhaan Allah...

Assalamualaikum...

Artikel ini ditujuan buat semua pemimpin terutamanya bakal pimpinan baru JMK KHAR bagi sidang 09/10. Moga memperoleh manfaat...

(Sumber : Harian Metro Online)

Tazkirah Remaja: Pangkat, kedudukan untuk keredaan Allah
Bersama Mohd Zawawi Yusoh

PEMIMPIN di dalam Islam bukanlah suatu keistimewaan, tetapi ia adalah tanggungjawab. Dengan menjadi pemimpin, bertambahlah tanggungjawab.

Di dalam Islam ia bukanlah menjadi rebutan, kerana dengan menjadi pemimpin akan bertambahlah kewajipan seseorang dan semakin banyak soalannya di hadapan Allah S.W.T.


Rasulullah s.a.w meletakkan asas supaya pemimpin itu tidak difahami sebagai keistimewaan, tetapi tangungjawab. Meskipun semakin besar tangungjawabnya, semakin besar pula ganjaran disisi Allah.

Tetapi jika amanah itu diambil ringan dan diabaikan, besarlah risiko dan akibatnya di akhirat kelak.

Justeru, Rasulullah s.a.w amat berhati-hati supaya pemimpin itu berada di tangan orang yang kuat dan berkelayakan dari segi ketaatan kepada Allah, kekuatan peribadi dan jasmani, kepintaran akal dan dihormati.

Baginda amat berhati-hati agar jangan ada pemimpin itu jatuh ke tangan orang yang lemah sahsiahnya sehingga dia lemah melawan nafsunya.

Jika dia lemah melawan nafsunya sendiri, dia tidak dapat mematuhi Allah dan tidak terselamat daripada faktor kehancuran seperti rasuah dan maksiat.

Rakyat dan pengikut berkewajipan menegur pemimpin apabila tersalah dan tersasar.

Dalam ucapan sulung Khalifah Abu Bakar, beliau menyatakan pelantikannya sebagai pemimpin tidak memadai untuk menjadi lambang yang beliau terbaik dari kalangan mereka.

Seterusnya, beliau mengharapkan sokongan selagi berada dalam kebenaran dan sebaliknya, sekiranya umat Islam melihat sebarang keburukan atau kebatilan daripada pihaknya, beliau meminta supaya ditegur dan diperbetulkan.

Harapan yang sama juga dimajukan oleh pengganti Khalifah Saidina Abu Bakar, iaitu Saidina Umar al-Khattab.

Sesuai dengan perwatakan yang sangat tegas dan bengis, seorang lelaki mewakili rakyat menyambut harapan Saidina Umar dengan mengatakan, sekiranya khalifah melakukan penyelewengan, rakyat akan memperbetulkannya dengan 'mata pedang’.

Dalam satu peristiwa, Khalifah Saidina Umar al-Khattab berlapang dada menerima teguran daripada seorang wanita berkenaan saranan khalifah supaya kadar mas kahwin yang diletakkan pihak pengantin perempuan haruslah rendah.

Wanita berkenaan menempelak pandangan khalifah dan menegaskan sebarang penetapan kadar mas kahwin sememangnya hak pengantin perempuan dan ia tidak sepatutnya dipertikaikan.

Khalifah tidak menganggap teguran itu sebagai perkara yang memalukan bahkan menegaskan dengan kata-katanya: “Perempuan ini benar dan Umar sudah bersalah.”

Penegasan khalifah seiring dengan doa beliau sebagai seorang pemimpin yang menyebut sebagai: “Semoga Allah merahmati seseorang yang menunjukkan kepadaku mengenai keaiban diriku.”

Sifat berlapang dada yang ditunjukkan oleh pemimpin ulung ini membuktikan mereka adalah kalangan insan yang tinggi takwanya.

Mereka tidak mengejar pangkat dan kedudukan, sebaliknya pangkat dan kedudukan itu digunakan untuk mendapatkan keredaan Allah. Melalui jawatan terbabit mereka membuat keputusan dan dia adalah pemimpin.

Seorang gabenor diberi tugas memimpin rakyat di wilayahnya, lalu dia adalah pemimpin kepada rakyat di dalam wilayahnya. Seorang Pengetua diberi amanah dan tangungjawab mengurus dan memimpin satu organisasi sekolah, dia adalah pemimpin sekolah itu.

Jatuh bangun sekolah adalah terletak di bahunya dan dasar kenegaraan yang memberikan kebaikan kepada agama, rakyat dan negara.

Islam menentukan bidang kepemimpinan amat luas. Pemimpin tidak hanya memimpin sebuah negara. Pemimpin dalam Islam ialah setiap orang yang diberi tanggungjawab mengendalikan sesuatu urusan.

Oleh kerana setiap orang mempunyai tanggungjawab ini, setiap orang itu mempunyai peranan memimpin. Seorang bapa diberi tugas memimpin keluarganya, bahkan seorang insan ditugaskan memimpin dirinya. Dia adalah pemimpin.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Teruskan perjuangan.....

Assalamualaikum..........

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menaip di sini. Dua semester berlalu...Sidang kepimpinan JMK KHAR 08/09 akan berakhir. Membawa bersama kenangan-kenangan yang tersemat indah serta pengalaman yang tidak ternilai harganya. Ucapan tahniah jua takziah buat JMK yang meneruskan perjuangan untuk menerajui kepimpinan kolej bagi sidang JMK 09/10. Teruskan kecemerlangan dan galasan seribu harapan dalam mencoret sejarah kegemilangan KHAR ini....

Dari Ketua Blok 2 ke YDP


Dari Ketua Blok 3 ke TYDP


Dari Exco Penerbitan & Informasi ke NYDP


Dari Exco Kesenian & Kebudayaan ke SU Agung


Dari Exco Perhubungan Awam & Antarabangsa ke Exco Perpaduan & Integrasi


Dari Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah ke Exco Perumahan & Perkhidmatan



Dari Exco Akademik & Kerjaya ke Ketua Blok 3

Selamat Berjuang
Album : Teman Sejati
Munsyid : Brothers
http://liriknasyid.com

Malam siang berlalu
Gerhana kesayuan
Tiada berkesudahan

Detik masa berlalu
Tiada berhenti
Oh syahdunya

Sejenak ku terkenang
Hakikat perjuangan
Penuh onak dan cabalan

Bersama teman - teman
Arungi kehidupan
Oh indahnya o ooo

Berat rasanya
Didalam jiwa
Untuk melangkah
meninggalkan semua

Kasih dan cinta
Yang terbina
Diakan selamanya
O ooo

Slamat berjuang sahabatku
Semoga Alloh berkatimu
Kenangan indah bersamamu
Takkan kubiar dia berlalu
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah semua ikrar kita

Hati ini sayu mengenangkan
Sengsara di dalam perjuangan
Jiwa ku merana dan meronta mengharapkan
Kedamaian dan jua ketenangan wo uwo

Tetapi kuatur pada hakikat
Suka dan duka dalam perjuangan
Perlu ketabahan dan kekuatan
Keteguhan hati berlandaskan iman

Slamat berjuang sahabatku(sahabatku)
Semoga Alloh berkatimu (berkatimu)
Kenangan indah bersamamu (bersamamu)
Takkan kubiar dia berlalu (ooooo)
Berjuanglah hingga ke akhirnya
Dan ingatlah (ingatlah) semua ikrar kita

O o ohooo ho o ohooo

Cuba-cuba...


Gambar yang dihasilkan akibat dari ke'relax'an melampau selepas dua 'killer' paper semalam. Instrumentation Analytical Chemistry & Introductiry Physics 2 semalam...Ada lagi satu paper. Industrial Chemistry this coming Monday...Moga dipermudahkan..InsyaALLAH

Artikel : Pertunangan


(Sumber : iLuvislam.com)

Refleksi Bertunang Semasa Belajar
www.iluvislam.com
tuan mohd rezza
Editor: ar-ruhul JADEED

“Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Ustaz, saya ingin tanya satu soalan”.
Mesej offline tiba-tiba muncul, sebaik sahaja penulis sign-in yahoo messenger.
“Just ingin minta pendapat sahaja”.
“Saya ada berkawan dengan seorang lelaki dan dia juga merupakan pelajar di luar negara dalam Pengajian Islam. Dia mahu kami bertunang dalam fatrah kami masih student. Tapi saya tidak setuju, sebab kalau boleh saya nak habiskan belajar dahulu. Macam-macam alasan saya beritahu kepadanya untuk kebaikan bersama”, tambah beliau (seorang perempuan yang disembunyikan identiti) lagi.

Dialog santai ini penulis terima dua minggu lepas, selepas usai menunaikan solat subuh di Masjid Syarifuddin El-Kurd. Ada beberapa tambahan kata-kata daripadanya, yang mana terkesan membaca beberapa sisipan artikel yang diterbitkan sebelum ini. Mungkin soalan nampak biasa-biasa sahaja, namun jenuh juga untuk menjawab mengikut situasi semasa. Kena tengok banyak sudut, baik dari sisi manfaat atau kesan buruk bila berlaku sedemikian. Boleh katakan kebanyakan dan lambakan e-mail yang penulis terima daripada para pembaca, adalah feedback daripada labels ‘Keluarga Bahagia’. Berpeluh juga kalau fikir-fikirkan.

Kita semua akur dengan selera dan kehendak naluri insan terhadap pasangan idaman. Kita sedari bahawa sifat pasangan yang dianjuran Islam merupakan satu bentuk ‘ilmu dalam pencarian’ yang lazim diketahui umum. Bahkan lelaki yang jahat sekalipun biasanya berharap untuk mendapatkan isteri yang solehah. Namun hakikatnya pertimbangan akhlak mulia yang disarankan agama biasanya tewas apabila ukuran fizikal telah mengelabui mata. Lelaki kebiasaannya akan memilih wanita yang cantik walaupun lidahnya menuturkan keinginan mendapatkan isteri yang solehah. Solehah seorang wanita sering kali tewas bila wajah tidak semanis budi. Itu hakikatnya nafsu lelaki.

Walau apapun, tergerak juga rasa hati anda sudah sampai untuk melabuhkan tirai bujang, sebetulnya anda berhak perolehi satu pujian selepas melihat kondisi dan beberapa faktor yang memungkin anda berbuat sedemikian. Tahniah! Nabi bersabda; "Apabila datang kepadamu seorang lelaki, datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya. Maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi" ,(Hadith Riwayat Termidzi dan Ahmad) .

Definisi Pertunangan daripada Kaca Mata Islam

Ikatan sementara sebelum berlangsungnya sebuah akad nikah ini, sering kali disalah anggap oleh khalayak orang ramai khususnya muda-mudi. Seolah-olah simpulan ini menjadi ‘lesen besar’ untuk melakukan maksiat, dengan alasan ‘kami sudah bertunang’. Justeru, sangat perlu kepada semua pasangan yang ingin atau sudah bertunang mengetahui hak dan batas-batas sempadan syariat sebelum sebuah ikatan yang hak, benar-benar terpatri. Islam telah mensyariatkan pertunangan sebagai langkah dan wasilah sebelum melangsungkan perkahwinan. Pertunangan banyak memberi faedah dan membantu dalam menjamin keutuhan rumahtangga yang bakal dibina. Namun roh sebenar sebuah ikatan ini merupakan subjektif yang memerlukan kefahaman yang jitu, dan harus dijaga agar kesuciannya tidak dinodai.

Pertunangan ialah satu langkah bagi seorang lelaki menyampaikan keinginannya untuk mengahwini seseorang perempuan yang disukainya samada langsung kepada perempuan tersebut atau kepada walinya. Ianya boleh dilakukan secara langsung oleh lelaki yang hendak berkahwin atau melalui wakilnya. Sekiranya hasrat hati lelaki itu diterima oleh perempuan berkenaan maka mereka menjadi pasangan tunang. Bermula dengan penerimaan wanita yang berkenaan sehinggalah masa Ijab dan Qabul, inilah yang dinamakan sebagai tempoh pertunangan. Sebelum lelaki meminang seseorang perempuan, penting untuk dia merisik dan menyelidik latar belakang perempuan yang ingin dipinangnya terlebih dahulu serta yakin dengan pilihannya setelah melakukan Istikharah dan sebagainya. Yakin dengan pilihan pasangan ini sangat penting untuk mengelakkan pinangan yang dibuat ditarik balik. Ini kerana tindakan seperti ini akan menyakiti hati wanita, melukai perasaannya dan menjatuhkan kehormatannya. Tindakan seperti ini tidak dibenarkan oleh agama dan bertentangan dengan nilai murni dalam masyarakat Islam.


Namun jika sepanjang tempoh pertunangan tersebut bertaut, mungkin kekurangan yang dirasakan oleh pihak lelaki, maklumlah pertunangan ini juga boleh dianggap fasa untuk berkenalan dengan lebih dekat bakal pasangan sebelum betul-betul matang dan masak untuk mendirikan masjid. Bukan menolak pinangan, maksud penulis memutuskan talian pertunangan, iaitu ketika sedang bertunang. Jika berlaku juga, maka hendaklah di pihak lelaki menyembunyikan kekurangan atau kelemahan bekas tunangnya itu, bagi mengelakkan rasa aib pada diri dan ahli keluarganya. Bagi pasangan yang bertunang mereka juga perlu menjaga batas dan larangan sepanjang bertunang kerana mereka masih lagi bukan mahram cuma ada ikatan dan janji mahu hidup bersama. Kononnya, kata orang-orang dulu ‘Mahu hidup semati’. Mungkin sudah ada dalam senyap-senyap, dikalangan para pembaca yang merancang untuk melangsungkan pertunangan. ‘Mata air’ di tanah air, diri pula di perantauan. Rasa macam tak boleh tahan, bimbang ‘si dia’ dikebas lelaki lain. Tidak pasal-pasal mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur pula asyik mimpi ‘si dia’ sahaja, dan baca pun tak masuk. Rasa marah kadang-kadang pun ada. Sudah nasib badan.

“Boleh ke ustaz, bertunang masa belajar?”. “Nanti bila dah bertunang, lepas tu masing-masing ada komitmen dengan pengajian masing-masing sehingga berlanjutan sampai bertahun-tahun. Lama tu, kan makruh!”. Kalau nak mudah jawab, boleh sahaja penulis katakan; “Tu…! Tengok je orang kahwin ketika masih belajar, tidak ada apa-apa pun. Inikan pula bertunang. Bertunanglah, kalau nak sangat”. “Itukan sunnah juga. Kenapa nak takut sangat”. Mungkin anda pun boleh meneka juga jawapan seperti di atas, sudah maklum katakan. Tapi mungkin juga ada betulnya, dari sisi yang lain akan timbul kesan-kesan yang tidak baik. Namun penulis menganggap ianya salah satu bentuk ujian, kenalah tabah dan sabar hadapinya. Penulis rasa tidak ada masalah, jika tempoh masa pertunangan tersebut lama. Lama dalam erti kata lain, kerana terkesan sibuk dengan tugasan, seperti pengajian dan sebagainya. Sebagai contoh, Kalau bertunang dua tahun, sorang sibuk kerja dengan pelbagai aktiviti, manakala sorang lagi sibuk dengan pengajian di bidang perubatan umpamanya. Rasanya dua tahun tu sekejap aje, especially untuk pihak lelaki yang bertanggungjawab nak prepare macam-macam. Tapi kalau bertunang sampai enam bulan, kerja satu pejabat, duduk ditempat semacam cubicle mengadap antara satu dan lain. Hari-hari pula tu jumpa sehingga kenal ‘lobang’ dan bulu hidung, manakala rambut pula tak disikat pun boleh perasan enam bulan tu panjang dan lagi berisiko. Menolak tafsiran tekstual dan robotik. Namun di sana, anda kenalah sahut cabarannya juga. Kenapa? Bagi penulis, ramai yang mengatakan mereka cuba menjaga tetapi terperangkap dalam masalah hati, iaitu zina hati yang ‘Islamik Romantik’. Berbaur Islam, tetapi membawa kepada masalah penyakit hati yang parah dan kronik. Pandai-pandai jaga.

Matlamat Utama Jadi Sandaran

Konsep pertunangan yang semakin terasing dari kehidupan masyarakat kita sekarang. Pada penulis, kawalan diri kita tu paling utama. Kuat atau seseorang itu bergantung kepada keimanannya. Di sinilah, Iman ditugaskan menjadi sebagai remote control bagi perlakuan kita. Jadilah remote control yang efektif. Pandai-pandai kawal, bukan dengan nafsu tapi Iman. Sebaiknya kita tetapkan hati, pendirian dan bersederhana. InsayaAllah, kalau kedua-dua pihak memahami tujuan sebenar perkahwinan, mengikut saluran yang sebenarnya, mengambil jalan sederhana dan wara’ dalam menjaga batasan, insyaAllah semuanya baik dan tenang sahaja. Menyerahkan urusan kepada kedua ibu bapa juga membantu melancarkan proses secara all rounder. Mungkin bagi sesetengah indivudu, banyak cabaran semasa bertunang, setengah yang lain biasa-biasa sahaja. Semuanya sesuai dengan apa yang Allah Taala berikan. Apa yang baik disyukuri, dan yang kurang diredhai. Baru betul! Berhubung antara pasangan tunang perlu juga diperhatikan, melainkan keperluan tentang perancangan yang penting. Sebaiknya dielakkan telefon kecuali bagi yang benar-benar mantap dan boleh menjaga hati serta tiada jalan lain untuk berbincang hingga ke rumah, itupun dengan parents atau orang tengah. Juga fokuskan kepada perancangan perkahwinan dan selfi mprovement.

Sebab ramai yang asyik dan mabuk di alam pertunangan, namun terlupa nak mempersiapkan diri untuk alam rumahtangga yang lebih penting lagi. Usah difikirkan banyak tentang hal ini, nanti lain pula jadinya. Jangan dilayan perasaan semasa bertunang. Fokuskan kepada kehidupan yang sedang dijalani dan diperjudikan sekarang. Berhubung dengan minimakan seminimanya. InsyaAllah, tiada resah gulana, dan tiada masalah. Bertunang adalah satu wasilah. Cinta bukan segala-galanya. Namun segalanya yang dimulai dengan niat yang ikhlas, cara yang betul dan barakah akan menimbulkan dan memutikkan cinta yang sewajarnya selepas perkahwinan. Kita kena dan perlu ingat! Naluri seorang ibu sungguh bernilai bagi seorang anak. Cuba jentik hati anda. Adakah kita maksum dari segala dosa noda? Sekarang ini kita berjauhan dari kedua orang tua kerana seberkas ilmu. Pengorbanan perlu dilakukan demi kebahagian masa hadapan diri dan mereka. Layakkah kita mencari dan bertemu jodoh yang dapat dibimbing dan membimbing? Tapi memang itu harapan anda, kita semua. Selain mendapat pasangan yang mampu dibimbing dan membimbing kita, restu ibu bapa amatlah penting dalam membina masjid. Tidak perlulah kita membelakangi mereka hanya kerana cinta. Cinta yang entah ‘suci dalam debu’ atau ‘suci dalam asap’. Kenanglah pengorbanan mereka yang tidak terbalas walaupun segunung emas menjadi taruhan. Bukan lirik lagu semata-mata, tapi sebuah harapan.

Berhubungan semasa di alam pertunangan bukan tiket bagi kita untuk bergerak bebas dengan tunang. Ingat! Sekarang orang yang ber‘couple’ pun sudah berlagak seperti suami isteri dan lupa dunia. Tanyakan diri anda (kita), kemanakah kewarasan kita dalam membuat pertimbangan? semoga Allah Taala masih memberi kita ruang waktu untuk bertaubat di hamparan keheningan malam dengan penuh kehinaan. Pohonlah keampunan dari-NYA.

Allah Taala berfirman; “Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran” ,el-Baqarah (2:186) ameen.

Penghuni 3-1-2


Assalamualaikum...

Mengisi masa lapang dengan meng 'edit' gambar. Me'release' tension seketika. Perkenalkan semua hosmet saya yang comel lote...hehehhe...Semusim bersama, seabad terasa...