Tuesday, April 19, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Mereka anak-anak saya

Assalamualaikum wbt

Lamanya x menulis..sangat tak larat. Balik sekolah, kepenatan. X sah kalau x tdo petang. Bila balik sekolah lewat petang, maknanya lepas Maghrib, dah terbaring atas katil. Solat Isya' maknanya keesokan awal paginya la.

Sejak akhir-akhir ini, saya bukan lah Cikgu Aini yang dulu. Saya sangatlah sensitif. Mungkin kerana bawaan kepenatan. Kadang-kadang kecewa dengan sikap pelajar. Bila saya terlalu baik, ambil kesempatan. Makanya terjadilah peristiwa saya mengamuk sesungguh hati dalam kelas Jumaat lepas. 

5 kali saya tegur karenah pelajar yang main lempar2 kertas dalam makmal. Akibatnya, akibat sudah x tahan dengan sikap pelajar yang x dgr kata, maka mengamuk sakanlah. Hanya mereka yang tahu apa yang saya buat. Dan saya juga x expect saya akan buat cam tu. Mungkin kerana kesabaran saya menipis kala itu. 

Air mata menitik sedikit. Kecil hati dengan mereka. Pelajar tingkatan 5 lagaknya seperti tingkatan 1 bahkan budak darjah 1. Saya langsung x memandang rendah keadaan atau keupayaan mereka, tapi sikap mereka yang sangat rendah akhlaknya. Salah siapa?

Walau apapun, mereka anak-anak saya di sekolah. Sayang itu sentiasa ada. Cuma sekarang, di sudut hati, rasa kecil hati itu masih ada. Wahai pelajar, carilah keberkatan dengan reda gurumu...

Pelajar  5 Kenanga.. (amek gambar secara senyap dari FB mereka)
Semoga mereka sedar, hidup tidak hanya indah di dunia, tiada gunanya jika di akhirat merana

I love my students! 
Tuesday, April 12, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Alhamdulillah

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, sepenuh kesyukuran buatMU Ya ALLAH atas nikmat iman dan Islam. Semoga diri ini menjadi hambaMU yang sentiasa taat dan patuh.

Bayi dalam kandunganku sudah pun berusia 6 minggu. Tak terkata perasaan atas anugerah dari Ilahi ini, setelah lebih 10bulan menanti.

Ku tahu, segalanya pasti ada hikmah. Konsep sabar itu yang penting.

Buat pembaca semua, doakan agar saya dan bayi sentiasa sihat. 

Wassalam
Sunday, April 10, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Doktor kata

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, atas nikmat iman dan usia. Seperti yg semua tau, saya x berapa sihat sejak akhir2 ini. Sudah dua klinik saya ziarah untuk minggu ini sahaja.

Semalam saya ada sekolah ganti, tetapi saya dapat MC.

Banyak yang doktor pesan kpd saya. Jangan buat kerja berat, jangan lasak dll lg.

Saya kena ikut apa yang doktor cakap.

Apapun, doakan kesejahteraan dan kesihatan saya... ('',)
Monday, April 4, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Selesema

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, kali ni ALLAH bg ujian kesakitan ku, tp x da la berat sgt. Selesema sahaja. Saya ni bukan jenis senang demam, tu yang bila sekali kena selesema atau demam, badan jd sangat lemah. Sebab susah nak adapt, hehe.

BErmula semalam, selesema makin menjadi-jadi pula. Dan hari ni semakin teruk pula. Bila kat sekolah, hidung ne melagukan irama yang berselang-seli dengan bersin. Mujur ada tisu. Nasib baik hari ne x banyak kelas, kalau x memang mengganggu proses Cikgu ne nak ngajor. Huhu


Harapnya esok semakin ok la. SUami dok pesan soh makan Panadol Soluble, saya menolak. Jenis degil kan. Hehe. X pa la, saya x nak dibiasakan dengan makan panadol ne, x nak terlalu bergantung dengan paracetamol tu.

Apapun, doakan semoga saya kembali segar bugar ye, InsyaALLAH. aPapun, saya redha je dengan apa yang ALLAH nak bagi. Bukan kah sakit itu penghapus dosa?



Aisyah r.a. berkata, Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: 

"Tidak ada suatu apa pun yang menimpa seorang mukmin, walau duri sekalipun kecuali Allah menuliskannya sebagai kebaikan atau dihapusnya kesalahan."(HR. Bukhari dan Muslim) 


Dari Abi Said dan Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi SAW bersabda: 
"Tidak menimpa seorang muslim dari capai, tidak pula suatu sakit, tidak pula gelisah, tidak pula sedih, tidak pula suatu penyakit, tidak pula susah, sampai pada duri yang menusuknya, kecuali Allah menghapuskan karenanya kesalahan-kesalahannya."(HR Bukhari) 


Abu Hurairah r.a. berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda: 
"Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka ia akan diberi ujian."(HR. Bukhari) 



Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. bahwa Rasulullah SAW bersabda: 
"Tidaklah dari seorang muslim yang tertimpa penyakit, sakit, atau yang semisalnya, kecuali Allah SWT merontokkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana rontoknya pohon akan daun-daunnya."(HR. Bukhari) 


p/s : Ya ALLAH, aku redha segala apa yang KAU kurniakan kepada ku..
Saturday, April 2, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Sibuk ke?

Assalamualaikum wbt..

Selamat hari Sabtu. Hari Sabtu kali ne x da apa2 aktiviti di sekolah. Tetapi saya tetap kena ke sekolah. Saya kena g amik data untuk dimasukkan dalam sistem SAP. iaitu masukkan markah Ujian Kemajuan I untuk di 'key-in' kerana perlu dihantar kepada PPD Isnin ne. 

Saya ni kiranya dapat kerja secara x rasmi la. Mula-mulanya PK bagitau saya ni cm dilantik sbg penolong SU Pperiksaan Dalaman. So, bila time exam, saya juga sibuk walaupun saya x wat kertas soalan untuk ujian yang baru lepas ne. Then, lepas tu, dapat plak tugas baru kena tolong SU SAP ne untuk masukkan markah pula. Huhu.

So, sesuai dengan tajuk di atas, nak tanya diri sndiri, sibuk ke? Ya, sibuk memang sibuk kerana saya masih gagal dalam perancangan masa. Kalau saya x wat list kerja, konfem saya akan cenderung untuk menangguhkannya. Tapi bila dah dapat banyak tugas ne, kena wat check list betul2 la. Saya akui saya x bleh berada dalam keadaan rileks. Saya perlu berada dalam keadaan sibuk kerana pada masa itulah saya akan mula merancang aktiviti dan masa. Hehe. Teringat kenangan masa jd JMK, pengurusan hidup kadang tunggang-langgang juga. Tapi kerana terbiasa, sikit demi sikit dapat la adapt.

Image : Google

Masa awal2 posting, saya ne kiranya leh rileks juga coz x dpt banyak sangat jawatan berbanding kawan2 yang lum kawen, tapi lama-kelamaan makin banyak pula dapat tugasnya. Saya x kisah kerana at least saya rasa ada kerja kena wat tapi kadang-kadang bila dtg kerja baru, kerja lama ada juga yang tertangguh. So, makna kata, saya perlu lebih terancang.

Itu tak termasuk ngan kerja2 kat umah lagi, hehe. Tapi dalam sibuk2 saya ne, sibuk lagi suami saya. Saya kadang kesian kat suami. Pagi hingga petang kadang lepas Maghrib, sibuk ngan kerja lagi. Malam pula, bz nak siapkan FYP untuk Masternya. Kadang2 sedih tengok keletihan dia, n kadang marah kat diri sendiri coz x memahami juga. Huhu. Yer la, kerap juga merungut bila suami balik lambat. Huhu. (Maaf ye abang)

Apapun, saya akan cuba untuk jadi yang terbaik. Yang penting terbaik untu diri sendirilah dahulu. Perlu malu pada diri sendiri dahulu bila diri sendiri pon x mampu nak urus, apatah lagi nak urus orang lain. Betul x?

Wallahu 'alam.