Wednesday, September 21, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

7 bulan

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis. Syukur juga buatMU YA ALLAH, zuriat ku di alam rahim sudah pun menjengah usia 7 bulan. Sedar x sedar, seakan pantas masa berlalu. Sudah 7 bulan diriku mengusung amanah Allah ini di dalam rahimku ini.

Menjengah ke usia 7 bulan kehamilan, semakin banyak diri diuji. Perkara biasa bagi ibu yang hamil. Di akhir bulan ke-6, diuji dengan kesakitan gigi yang amat. Menyambut Aidilfitri dalam keadaan sakit gigi. Rasa sedikit nikmat kesihatan ditarik. Seperti yang kebanyakan orang cakap, sakit gigi ini adalah sakit ketiga yang paling sakit selepas sakit ketika kematian dan ketika melahirkan anak.

Ia, sakit gigi yang saya alami teramatlah peritnya. Ianya merebak ke telinga dan kepala. Kadang2, sampai mengalir air mata kerana tak tertahan sakitnya. Tidur malam juga terganggu. Nikmat untuk makan juga sedikit terjejas. Apatah lagi sebelum itu, saya perlu berpantang daripada memakan benda2 manis sebagai akibat kandungan darah yang tinggi dalam darah ketika ujian minum air gula, huhu.

Setiap dua minggu sekali, saya perlu ke klinik untuk diuji kandungan gula dalam darah. Dalam sehari tu, kena ke klinik sebanyak 4 kali, iaitu sebelum dan selepas sarapan, selepas makan tengah hari dan selepas makan malam. Sungguh menguji. Hehe. 

Semalam, saya ada appoinment untuk mencabut gigi. Ya, gigi yang menyebabkan kesakitan yang amat itu. Rupanya berpunca daripada geraham bongsu yang sudah berlubang. Nak x nak, doktor gigi suggest untuk mencabutnya segera. Sebelah atas dan bawah bahagian kiri. Semalam baru cabut yang belah bawah, minggu depan pula akan cabut yang bahagian atas pula.

Semoga bila dh cabut gigi nt, akan hilang segala kesakitan yang ditanggung hampir sebulan ne. MC pon dh dua kali bulan ni. Takut juga kena marah ngan pengetua. Hari ne pon MC coz bangun pg td, gusi yang kena suntik smlm sakit, tmbh ngan kaki cramp tiba2. Huhu. Bangun pg td, ingt nk ngadu kat suami, tp kesian pula kat dia. Semalam pon klaut dia terpaksa tinggalkan kerjanya untuk menemani saya ke klinik. Thanx to my dear hubby, love u!

Sekadar itu saja coretan saya kala ini. Ralat juga lama dh x menulis. Jeles juga melihat blog M2B yang lain, yang setia mencatat pengalaman2 spnjg kehamilan. Ingin juga saya menulis catatan sepanjang kehamilan, tetapi kadang2 kemalasan melanda. 

Apapun, konklusi saya dari penulisan kali ini, saya reda dengan segala kesakitan yang dialami. Semua ini pahit manis yang biasa dialami ibu mengandung. Sakit itu juga diharap menjadi penghapus dosa-dosa kecilku.



Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi roji’uun’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ”. (QS. Al-Baqaroh : 155-157).
Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:
"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".


Sekian saja dulu, wassalam...


Saturday, September 17, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Apabila Isteri Menangis


Jika isteri menangis dihadapanmu
Hargai lah ia sebelum terlewat
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,

Itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
 Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu
Jika kau membiarkannya pergi, 
Dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, 
Kecuali d idepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai suami-suami, jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
 Tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu di saat kau terpuruk terlalu dalam...

Wahai suami-suami, jika seorang isteri menangis keranamu
tolong jangan sia-siakan kehidupannya.

Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. 
Lihatlah jauh kedalam matanya. 
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?