Monday, July 6, 2009 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum..Welcome..Selamat datang...

Assalamualaikum....

Agak terlambat juga..Namun selamat datang buat mahasiswa baru ambilan Julai 09/10. Alhamdulillah..semester ini adalah semester terakhir ku di kolej ini kerana pada sem depan akan menjalani praktikum. Dan rumah 3-3-11 menjadi rumah bertuah ku bersama Puan Sabiha dan Mas Haliza serta lima orang junior. (empat orang junior sem 1).

Ada saat manis yang berlaku pada hari ini (4 Julai 2009). Hari ini adalah pendaftaran kolej untuk pelajar lama. Hati terusik melihat suasana itu. Sangat teruja juga melihat JMK menguruskan kaunter pendaftaran. Sempat juga bertegur sapa bersama mereka. Namun, aku tidak boleh mengganggu mereka walaupun banyak perkara yang ingin dikongsi bersama. Berjumpa pula dengan mantan YDP.. Excited juga la..hehe

Dan sepetang ini juga membantu Mas Haliza mengangkut barang-barangnya. Dan petang itu, mendapat mesej dari sahabatku Anisah. Beliau mengajakku untuk mengimarahkan surau berjemaah Maghrib nanti di sana. Hatiku teruja. Terus aku mengajak kak wani dan hidayah untuk turut serta.

Selesai azan Maghrib, terus aku turun menemui dayah yang sudah setia menunggu. Lalu, kami bergegas ke surau. "Alamak dayah, ramainya muslimin, cm na nak masuk ni?Malu la" begitu kiranya kataku pada dayah. "Tak pe lah, ateh mesej anisah."..Toot Toot..Hp ku berbunyi.."Jap teh, kita tgh tunggu zai"...Seketika kemudian, anisah, zai dan kak su turun. Kami bergegas masuk ke surau, penuh bangga..Berani sket nak masuk bila ramai..Begitulah hakikatnya..Di KHAR ini, suraunya agak kecil berbanding kapasiti jumlah penghuninya. Bukan tiada usaha untuk menyediakan surau lebih besar, tetapi memandangkan hakikat bahawa bangunan KHAR ini milik pemaju, bukan lah boleh sesuka hati untuk pihak pengurusan kolej bertindak bagi memenuhi permintaan penghuni yang sangat prihatin akan hal ini. Namun, teringat juga kata-kata Syahir, mantan NYDP, "Saya x nak muslimat jadikan alasan pintu surau yang kecil(agak menyulitkan untuk jemaah muslimat masuk ke surau kerana bimbang bertembung dengan jemaah muslimin) untuk tidak turun mengimarahkan surau". Tekena batang hidung juga..hehehe..kadang2 kita mencari alasan untuk mengelak dari sesuatu...

Dan apa yang sangat aku gembira ialah apabila aku, zai, dayah, anisah dan kak su masuk ke surau, sudah dua sof jemaah muslimat. Dan yang lebih menggembirakan, mereka ini adalah pelajar semester satu. Alhamdulillah...


Selepas solat Maghrib, kami membuat halaqah dan mengadakan sedikit sesi ta'aruf. Pesanan buat adik2 ini..."Kat sini, segalanya kena cari, ia x kan datang sendiri.Teruskan mengimarahkan surau ini..Biar istiqamah". Dalam hati ini, sangat sayu..Kata-kata ini patut aku tujukan pada diriku dahulu sebenarnya. Muhasabah diriku kembali...Allahu rabbi...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


p/s :- Apa yang menarik juga, promosi untuk menjadi ahli Rakan Surau, Rakan Penggerak Ad-Din dan rakan exco JMK tidak ku lepaskan. Terlupa seketika..hehehe..berceloteh seperti masih JMK....hehehe..maklumla..mantan tak sedar diri lagi ni...hehehe...n bla2 lagi..x caya, tnya anisah n zai..hari ini bercakap x berhenti..hehehe

0 comments: