Saturday, July 25, 2009

Penat...


Alhamdulillah...sempurna sepetang aku mengikuti kursus perkahwinan anjuran Pusat Islam..Sangat penat memandangkan ceramah yang agak 'pack' mengikut urutan tajuk2 tertentu. Apa yang ingin dikongsi, kursus pada hari ini banyak memberi kesedaran padaku. Betapa kurangnya lagi ilmu ku dada... Bukan ilmu perkahwinan yang dirisaukan, namun ilmu tentang bab aqidah, ibadah dan akhlak. Allahu rabbi..Semua ini perlu kukuh terlebih dulu untuk membawa jaminan dalam melayari bahtera rumah tangga.


Tersentak juga seketika apabila memikirkan jawapan kepada persoalan2 yang dilontarkan oleh penceramah2 td..Ada perkara yang masih lagi tidak aku yakin dan tahu serta ingat tentang persoalan2 kecil dalam ibadah. Contohnya, "Rukun puasa ada berapa?, Apa syarat niat?,". Allahu rabbi. Astaghfirullahal 'Azim... Betapa alpanya diriku ini. Sedangkan ilmu itu semua pernah aku pelajari semasa di Bumi Maahad Muhammadi dahulu. Dari seawal tingkata 1 hingga tingkatan 5, ilmu Feqah, Tauhid, Sirah Nabawiyyah, Akhlaq, Tarikh Islami, Muthola'ah, Insya', Tafsir Quran, Hadith Nabawi, Nahu Sorof...Betapa banyak ayat Quran, Hadith, dalil naqli yang berjaya ku hafal suatu ketika dulu...Ketika hati kecilku masih lagi suci dari noda-noda hitam, ditarbiyah di bumi Maahad walaupun aku bukanlah pelajar yang 'baik'. Namun, pentarbiyahan itu berlaku melalui ilmu2 yang dipelajari..secara tidak langsung...Dari keberkatan ilmu yang ditatang. Dari berkat doa-doa para muallim di situ. Dari zikir dan tasbih doa makhluk2 lain ciptaan Allah yang ada di situ. Suasananya sungguh tenang. Walau bangunan2 lama menghiasi, walau kekurangan segala ABM, kekurangan guru. Namun Maahad tidak pernah lekang melahirkan pelajar cemerlang... Kenangan lama menggamitku...Sebak seketika. Mengenagkan bumi tarbiyah yang telah lama ditinggalkan...Banyak perkara yang telah persiakan, namun penyesalanku hanya seketika kerana aku tahu, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik padaku untuk waktu itu.. Supaya aku lebih menghargai apa yang aku mulakan pada zaman Matrikulasiku..


Tingkatan 5 Sains 2

Semasa tingkatan 3-2 ( Belakang:kelas ku)

DI MAAHAD
Seorang pelajar Maahad yang nakal..Tidak terlalu nakal...(membawa walkman, majalah Ujang ke sekolah, mengulangkaji majalah Gempaq dalam kelas sms guru mengajar, tidur dalam kelas, mengejek guru disiplin, keluar dri pintu belakang ktk ustazah mengajar di hadapan untuk ke kantin, lepak depan tandas, lepak di bilik BBT, masuk kelas lambat, ponteng usrah, bergaduh ngan musuh BBT, 'usha' cikgu lelaki yang lum kahwin...Apa lagi...?hahaha)

SEKARANG...
Itulah aku semasa di Maahad dulu..Memori lama menggamit. Namun, apa yang ingin aku tekankan di sini ialah tentang ilmu yang pernah ku pelajari dulu...Hanya sikit yang masih melekat di dada. Selebihnya banyak yang terlupa. Betapa ruginya. Ya ALLAH, moga mampu aku timba kembali ilmu itu. Moga aku berjaya meng 'refresh' kan kembali. Insya ALLAH. Moga harapanku diiringi dengan usahaku..Bukan hanya omongan kosong..Ingat yer ateh....

1 comment:

pemelihara cahaya said...

salam..
kak teh comel la time sek..
hehhehehe

semoga kak teh dpt gapai apa yg kak teh inginkan dalam hidup ini..

tq a lots kak teh..