Sunday, July 5, 2009

...Sekembalinya aku...


Assalamualaikum...alhamdulillah..ungkapan dari hati...baru sahaja smpai kolej ptg td..hati sedikit terkilan kerana tidak diberi kesempatan untuk ke program...tapi sudah suratan tertulis begitu..

Entry kali ini ingin ku kongsikan tentang apa yang berlaku kepada ku dalam tempoh terdekat ini.

1. Kursus Pemantapan Organisasi JMK 09/10
Dalam kursus ini aku diamanahkan sebagai timbalan pengarah. Dalam kursus ini, moga ilmu dan objektif yang disampaikan terpasak kukuh di dada dan minda para pimpinan baru JMK 09/10. Anda penentu kegemilangan kolej ini berterusan. Sesuai dengan tema program ini, "Excellent Heritage".Semoga hubungan yang terjalin ini terikat kemas antara kita. Dan buat mantan JMK 08/09, Pangkor membawa memori bermakna buat kita. Kita bermula di sini dan berpisah juga di sini. Dari Pangkor Village (Kursus Pemantapan JMK 08/09) ke Teluk Dalam Resort (Kursus Pemantapan Organisasi JMK 09/10); sungguh singkat tempoh itu. Buat semua, manfaatkan pengalaman yang ada agar menjadi mutiara berharga buat bekal di luar sana nanti.


Kita hampir ke situ....... (Pangkor Village Resort)

2. Jamuan di Rumah 1-1-15

Tentang jamuan ini, suatu kenangan indah buat mantan JMK perempuan. Seharian kami menyediakan juadah untuk majlis solat hajat pada malam nanti. Semuanya berjaya menunjukkan skill memasak masing-masing kecuali aku. Hanya menolong mana yang termampu termasuk menolong merasa serta menghabiskan makanan yang ada. Hehehe...Apa yang menariknya, segala juadah yang disediakan punya nama yang tersendiri mengikut program-program yang berjaya dilaksanakan oleh JMK 08/09.

Kami selepas jamuan itu.....

3. Penjelajahan Bakti ke Jogjakarta, Indonesia

Aku di hadapan Candi Borobodur

Alhamdulillah...Ini peluang kedua ku untuk menjejakkan kaki ke Indonesia selepas Medan (Jun 2008). Banyak suka duka yang ku harungi sepanjang program ini. Ini program terakhir kami. Program ini membawa kepada terlerainya ikatan persahabatan ku dengan seseorang. Itu hakikat yang harus aku terima. Lupakan kepahitan itu. Apa yang ingin aku kongsikan di sini ialah berkaitan bagaimana kami semua diuji setelah sekembalinya dari Jogjakarta. Pada malam 24 hb Jun, ramai mantan yang mengalami demam, batuk, selesema, sakit kepala dan seumpamanya yang membawa kepada tindakan pantas mantan YDP dan TYDP. Saudara Hafiez terus menghubungi pihak berkenaan memandangkan hampir kesemuanya menunjukkan simptom2 jangkitan Influenza A (H1N1). Dan kami dikuarantin...Ya ALLAH...pada masa itu betapa sedihnya hatiku..Aku terpkasa 'burn' tiket 25hb pagi ke Kelantan akibat kuarantin. Sedih tak terkata memandangkan aku punya majlis penting 26hb petang. Pagi 25hb Jun, aku terus menghubungi ummi dan buya ku. Dalam esak tangis, hanya Allah yang tahu kedukaan hati ini. Namun, aku tahu...ini semua ujian buatku. Dan juga mungkin kaffarah kepada dosa-dosa kami sepanjang di Jogjakarta. Allahu Rabbi...Besarnya rahmatMu padaku.. Mujur ada sahabat2 di sisi membisikkan kata2 semangat di tepi telinga ini maupun melalui sms...Syukran sahabat...

Kisah 24 Jun 2009 (malam)
Kami dikuarantin rumah. Dalam pada itu, penuh debaran kami menunggu tindakan susulan yang bakal dikenakan kepada kami. Pada mulanya, mendapat arahan untuk bersiap-siap ke Hospital Slim River untuk membuat ujian darah dan sebagainya. Tunggu punya tunggu..Teet..teet..Arahan seterusnya, kami tidak perlu ke mana-mana. Kerana boleh membahayakn orang lain jika kami keluar. Makanya, pihak klinik kesihatan UPSI akan tiba...Tunggu punya tunggu.. Sekumpulan manusia berpakaian plastik penuh serta bertopeng menyerbu kami...hahaha...kami diperiksa satu persatu. Lapan orang dari kami di bawa ke Hospital Slim River untuk ujian susulan.

25 Jun 2009
Lapan orang daripada kami buat kali ke-2 dibawa ke Hospital Slim River untuk ujian seterusnya. Manakala kami yang selebihnya dikuarantin rumah. Apa yang bestnya, sepanjang hari ini, kami mendapat makanan free. Tiga kali makan sehari semalam. Jimat duit...hehehe...Malamnya, kami mendapat msg, bahawasanya kami sudah bebas. Tiada seorang pun yang disahkan dijangkiti selesama babi ini. heheh...keputusan ujian dari HSR menyatakan hanya demam biasa akibat perubahan cuaca..Alhamdulillah...syukur padamu Ya ALLAH...Engkau menguji ketabahan kami....

26 Jun 2009
Explorace ku...Terima kasih buat Encik Azman dan Najib kerana jasa kalian pada pagi itu. Encik Azman menghantarku dan najib ke stesen bus Tanjong Malim seawal 7.30 pagi. Dan pada pagi tu, sepenuh tawakkal ku padaMu ya ALLAH...samada tiket ada ke x...dan alhamdulillah...tiket ke Kota Bharu jam 8pagi berjaya kubeli. Sedikit perkongsian kegembiraan bersama Najib. Thanx to Najib coz tolong angkat beg dan beli air kota dan roti pagi itu....Syukran ya sahabat..Sampai di KB kul 4.30 petang dan kul 5.00 petang majlisku...huhuhu...sempatkah???



4. Majlis pentingku...



Alhmadulillah...sempat juga..walaupun tudung terpaksa pakai yang ummi punya. Thanx to my sister, Adjeng....dan x tak terlupa buat Ira dan Kak Ngah...

1 comment:

syuhada said...

tahniah ateh, akhirnya selamat jua..=)