Wednesday, September 16, 2009 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Ramadhan bakal berakhir...

Assalamualaikum wbt...

Hari ni aku bakal meninggalkan kolej untuk pulang berhari raya, Thanx to kak long coz sudi dtg amik. Erm...banyak perkara yang berlaku sepanjang Ramadhan ni. Ramadhan terakhirku di kolej. Menyingkap tentang kenangan Ramadhan di kolej ini, pada semester pertama, aku menjadi rexco Biro Kerohanian dan Perpaduan. Pada waktu itu, aku kurang aktif dan aku hanya 'join' tadarus yang dilaksanakan di setiap rumah di setiap aras mengikut giliran hari. Pada masa itu, aku dan hosmetku sangat takut pada Kak Aisyah Aklima, mcm2 persepsi yang diberikan tentang beliau, tapi segalanya meleset bila beliau ku kenali. Kakakku itu bakal melangsungkan pernikahan pada raya ke 5 tahun ini. Tahniah kak....

Pada semester ke 3, menyambut Ramadhan ke 2 di kolej. Kali ini aku sbg JMK. Walaupun pada ketika itu, jwtn aku adalah sbg Exco Sukan & Rekreasi, namun kerana rumetku yang juga merangkap sahabtku, Masatirah sbg Exco Kerohanian & Perpaduan, maka aku boleh dikatakan turut terlibat secara langsung dalam Program Semarakkan Ramadhan. Menjadi pembantu di sebalik tabir, meneman ke sana ke mari, menolong mana yang mampu serta rutin hari, membentang tikar serta berbuka di bawah.

Masuk semester ke 5 aku di UPSI, sekali lg sebagai seorang JMK. Walaupun memegang amanah sebagai Setiausaha Agung, aku tetap terlibat scr langsung memandangkan rumetku kali ni iaitu Kak mailto:We@%20Kak Wani yang memegang jawatan sebagai Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah, JMK sidang itu. Ramadhan Bulan Tarbiyah, aku meneruskan rutin biasa, membentang tikar, menyediakan serta membungkus bubur lambuk yang disediakan oleh Pusat Islam.

Dan kali ini, pada semester terkahir ku di kolej, aku turut terlibat secara langsung dalam program Giat Amal Ramadhan. Kali ini x tau sbg apa... Senior, Rakan Surau @ Mantan JMK?
Namun apa yang pasti, atas niat ikhlas nak tlg sahabatku Anisah dan juga Abu... Aku buat montaj untuk majlis penutup. Agak x menarik, tp aku ikhlas...

video

Ramadhan yang dilalui di kolej, segala yang aku lakukan, bukan krn jawatan yang aku pegang, tetapi aku ikhlas..Semoga sedikit sebanyak menampung amal yang dilakukan dalam bulan Ramadhan ini...

Ramadhan kali ini, banyak kenangan ngan adik2 dan sahabat2...Tahniah buat Anisah dan Abu, anda punya rexco yang sangat mantap dlm memberi komitmen. Gunakan kelebihan yang ada ini sebaiknya, ketegasan perlu ada, mereka ni kebanyakan manja2...hehe...Buat Yani, Hala, Nina, Aisyah, Tiqa. Fizah, Wana, Fifah, Su, Ayu, Pok Loh, Rasydan n sume rexco yang terlibat (maaf x tau nama).

Buat sahabat2ku semester 7 yang berada di KHAR, Dayah, MasA, MasHal, Sabiha,Aqilah, Ain....ada banyak lg yang perlu kita selesaikan sebelum berakhirnya semester 7 ini. Proses pentarbiyahan x pnah selesai, adik2 masih perlukan tnjuk ajar dari kita. Ada sesuatu yang perlu kita tinggalkan utk mereka semua...




Anisah dan rexco2nya

Sabiha, Ain, Ateh, Mas dan Fiza

Ateh dan Puan Sabiha
Posing2

Bungkus2 moreh

Pakar membuat air

Terawikh di gelanggang...

4 comments:

NotA HaTi SeOraNg LeLaKi said...

Salam...
mana gambar budak laki? yang banyak buat kerja kami. hhha... dalam gambar itu semua, hanya orang yang sama je paling besar..hahah..
wassalam

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

wslm...haha...pak cik ingt pak cik kurus ka?

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

salam..em x dapat join iftar jama' ni..huhuhu..sedih pilu gundah gulana kak ateh..em tarikh tu kebetulan masuk dalam longkang jd x dpt trun..hehe..

aniuna said...

salam..
thanx ateh..
yani.. jgn la sedeh...
ujian tuh kafarah dosa...
beruntung nye dpt ujian dr Allah :)

semoga dapat menyambut n same2 imarahkan ramadhan akn dtg....