Wednesday, October 14, 2009

Aku dan Buku




Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah. kembali untuk menulis di sini. Kebelakangan ini, aku kembali kepada hobi lama ku, iaitu membaca buku. Apabila internet agak ber'masalah' di bilik ini, maka buku menjadi pilihan untuk aku menghabiskan masa. Jika ber'surfing', aku banyak membaca di laman2 web serta blog2. Bebanan tesis juga diharapkan makin berkurang walaupun sudah dihantar, tapi proses peng'edit'an terus berlaku. Bertuah juga dapat supervisor seperti Dr Abu Hasan, walaupun agak strict, tapi beliau senang untuk dibual bicara.





Kali ini aku ingin kongsi tentang buku yang berjaya aku khatam semester ini iaitu Buku Rindu Bau Pohon Tin karangan Ustaz Hasrizal atau Abu Saif. Kisah mujahadahnya dalam titian perjalanan menuntut ilmu di bumi Mu'tah. Bumi yang merakam seribu satu kisah syahidnya ramai sahabat Rasulullah SWT di situ. Kisah suka-duka, pahit-manis, dalam menuntut ilmu di bumi jauh dari bonda tercinta. Kisah yang paling membuat aku menitiskan air mata bila mana empat orang sahabat beliau meninggal dunia ketika dalam perjalanan untuk menziarah beliau.

Ustaz Anhar,Ustaz Hasrizal dan Ustaz Mohamad ketika KHAT '09




Susunan ayat serta perkataan yang sangat sesuai dan berjaya menggambarkan kisah-kisah lalu beliau. Aku pernah makan semeja bersama Ustaz Hasrizal bersama pengetua dan felo2 iaitu Puan Aisyah dan Encik Ghazali ketika beliau dijemput sebagai ahli panel forum perdana KHAT '09 yang bertajuk ' Berpaut di Dahan Cinta.' Apa yang boleh aku gambarkan ialah beliau seorang yang sangat menjaga dalam tutur katanya, penuh hikmah. Mungkin kerana itu juga tulisan beliau di blog saifulislam.com sentiasa ditatap oleh ribuan pengunjung. Tahniah buat Abu Saif, aku doakan semoga beliau terus berdakwah dengan caranya yang tersendiri. Aku akan menjadi 'silent reader' kepada blog beliau.


Dan sekarang, aku sedang membaca Buku Detik-detik Masa dalam Kehidupan Muslim karangan Dr Yusof Al-Qardhawi. Buku yang sangat sesuai untuk org seperti aku yang 'failed' dalam mengurus masa...


No comments: