Wednesday, November 11, 2009

Apakah???

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah baru saja pulang dari Klang. Perjalanan separuh hari yang amat memenatkan. Pelbagai cerita menarik untuk dikongsi, namun belum bersedia untuk menaip panjang.

Balik dr Klang, kepala berat memikirkan banyak perkara. Kehidupan pada tahun depan untuk dilalui dalam memasuki dunia praktikum. Bila mana teori yang dipelajari harus dipraktikkan sepenuhnya. Persedian rohani dan jasmani perlu mantap. Melihat keadaan sekolah, pelajar-pelajarnya, selain kepada memikirkan kos kehidupan kawasan Klang yang amat tinggi. Kepala agak pusing memikirkan.

Namun, bertambah berat kepala memikirkan apabila terbaca satu petikan berita dari Harian Metro Online di bawah...

Majlis Ulama cadang haram pembesar suara untuk azan

KALIMANTAN: Majlis Ulama Indonesia cawangan Kalimantan Selatan semalam mencadangkan supaya penggunaan pembesar suara diharamkan sekiranya ia dianggap mengganggu orang ramai, walaupu digunakan untuk azan solat lima waktu.

Anggota majlis, Muhammad Noor, pensyarah di Institut Islam Antasari di Banjarmasin memberitahu agensi berita Antara, kumpulan ulama yang menghadiri perbincangan di Tabalong merumuskan, penggunaan pembesar suara, walaupun untuk tujuan baik, boleh mencetuskan pertelingkahan antara penganut Islam dan bukan Islam kerana bunyi bising dan menyebabkan kurang selesa. - Agensi (sumber : di sini)

Entahlah, x tahu nak cakap apa. Mungkin ada pro dan kontranya keputusannya begitu, namun jika dilihat syiar Islam itu semakin dikurangkan, apatah lagi di negara yang paling ramai umat Islam di dunia ini. ..Dunia sebetulnya semakin menuju ke akhirnya....

'Terdapat satu fenomena yang luar biasa tentang azan. Azan di dunia ini bersahutan tanpa henti dan akan terus berkumandang sehingga ke akhir zaman. Ada yang mengatakan bahawa jika berhentinya sambungan azan (salah 1 tanda besar kiamat), maka akan keluarlah yakjuj dan makjuj yang dikatakan akan menghancurkan dunia pada akhir zaman. Selagi azan berkumandang, tembok yang mereka gali akan tertimbus balik. Wallahualam.'



(sumber : YouTube)

Wallahu 'alam

(p/s : Alhamdulillah, setakat ni azan kat KHAR sentiasa berkumandang...)

2 comments:

Unknown said...

Kita diambang kiamat... Sediakah kita berperang?

Syahir Mohamad said...

salam..
berlaku di negara islam..
inilah apabila kita tidak kuat..