Monday, August 9, 2010

Aku dan Buku 8 : Ramadhan Tetamu Yang Dirindui

Assalamualaikum wbt..

Semalam sempat ke UKM, untuk menzirahi sepupu suami yang mengalami kecelakaan, menyembabkan 4 batang gigi gerahamnya patah. Kemalangan motor semasa di Perlis, huhu. Semoga beliau cepat sembuh.

Dalam pada itu, sempat mengunjungi Pesta Konvokeseyen UKM yang meriah. Tak sabar nak berkonvo bulan Oktober ini. UPSI je yang lambat berkonvokesyen, tapi tidak mengapa, ada hikmahnya.

Pergi ke pesta itu pada asalnya hanya sekadar berjalan-jalan. Selepas membuat pemeriksaan kesihatan di booth Fakulti Perubatan, merayau-rayau ke gerai2 yang banyak. Dan kerana itu, sempat membeli 2 buah buku. Alhamdulillah, bertambah lagi koleksi buku itu. Dan, salah satunya adalah buku di atas. Ayuh kita tengok reviewnya yang dipetik dari laman web ini.

InsyaALLAH akan cuba menghabiskan sebagai persediaan kepada bulan Ramadhan ini.



Ramadan datang dan pergi. Ramadan datang lagi. Apa yang seronoknya Ramadan ini? Ada yang berasa seronok kerana selepas Ramadan diikuti dengan Hari Raya Aidil Fitri. Namun adakah ia keseronokan sebenar Ramadan?

Buku ini mengupas rahsia bulan Ramadan yang masih menjadi 'misteri' oleh kebanyakan orang Islam. Buku ini turut memuatkan sejarah puasa, kelebihan daripada pelbagai sudut dan cara-cara bagaimana berpuasa yang mendatangkan impak yang nyata kepada individu Muslim. Diolah menggunakan bahasa yang mudah dan santai. Ia sesuai dibaca oleh segenap lapisan masyarakat.
Dato' Seri Abdul Hadi Awang berkelulusan ijazah B.A. (Syariah) dari Universiti Islam Madinah dan ijazah M.A. (Siyasah Syar'iyyah) dari Universiti Al-Azhar, Mesir. Beliau adalah tokoh pendidik, ilmuwan, pendakwah dan pengasas pusat pengajian ilmu-ilmu Islam di Marang, Terengganu.
- Penerbit
KANDUNGAN

- Selamat Datang Ramadan!
- Suai Kenal Ramadan
- Apa Itu Puasa?
- Banyaknya Kelebihan Ramadan
- Sejarah Puasa
- Ganjaran Puasa Ramadan
- Hikmah Puasa
- Peristiwa Besar Pada Bulan Ramadan
- Puasa Daripada Perspektif Kesihatan
- Puasa Daripada Perspektif Psikologi
- Bagaimana Cara Berpuasa?
- Mengenali Puasa Wajib
- Perkara Penting Sebelum Berpuasa
- Ganjaran Bonus
- Doa Bagi Orang Yang Berpuasa
- Apa Yang Membatalkan Puasa?
- Puasa Ganti
- Kesimpulan; Puasa Dan Latihan Diri

Harga = RM12.00 (Sem) RM15.00 (Sab/Swk)
Mukasurat = 133
Penulis = Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang
Penerbit = PTS Islamika Sdn Bhd

No comments: