Friday, September 24, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Cikgu BM

Assalamualaikum wbt

Hari ini hari kedua sebagai guru ganti. Hari ni dh masuk kelas yang perlu diajar. Kelas form 5 hanya sekadar menjaga exam memandangkan mereka sedang menghadapi peperiksaan percubaan SPM. Dan untuk form 4, saya masuk kelas dan memperkenalkan diri sahaja dan belum memulakan p&p Kebanyakan daripada mereka tidak membawa buku memandangkan mereka masih menganggap tiada guru yang mengganti. Saya pula baru hari ini dapat berjumpa ketia Panitia BM untuk bertanyakan tentang apa yang perlu dibuat.

Untuk pengetahuan pembaca, saya perlu mengajar mata pelajaran BM. Jauh sekali daripada pengkhususan saya di U dahulu. Memang sangat gundah gulana. Walau bagaimanapun, setelah berbincang dengan ketua panitia, saya sedikit lega memandangkan guru asal sudah menghabiskan silibus dan saya hanya perlu member latih-tubi untuk pelajar tingkatan 4. Dan saya hanya perlu mengajar mereka selama 10 hari kerana selepas itu mereka akan berhadapan dengan peperiksaan akhir tahun.

Bagi tingkatan 5 pula, saya hanya mengajar mereka selama 15 hari kerana sekarang mereka sedang menghadapi pepreriksaan percubaan SPM. Saya juga tidak perlu menanda kertas soalan pelajar. Alhamdulillah, saya merasakan banyak urusan saya dipermudahkan oleh ALLAH.

Walaupun tidak mengajar subjek tumpuan saya, namun peluang ini akan saya gunakan untuk meraih pengalaman sebaiknya. Apabila di 'posting' kan nanti, belum tentu kita dapat mengajar subjek pilihan kita. Dan saya juga bersyukur kerana saya ada rujukan utama saya, iaitu ummi saya sendiri, Cg Aini Mohamad yang merupakan seorang guru BM dan BI di Maahad Muhammadi Lelaki.

Cabaran saya sekarang adalah rasa 'nervous' saya untuk berhadapan pelajar dan mengajar buat kali pertama. Bendai ini adalah kebiasaan yang berlaku pada saya. Dan perkara ini akan hilang selepas melepasi kali pertama itu, insyaALLAH.

p/s : Ummi saya juga dulu adalah dari bidang Ekonomi. Beliau hanya mengajar subjek tersebut di awal 'posting'. Tetapi sekarang beliau adalah ketua bidang bahasa di sekolah.

5 comments:

misz myza said...

Saya suka mengajar juga...... seronok bila tengok students berkeinginan tuk blaja..

FaD + iLaH said...

cikgu...cikgu grg tak..hehe..gudluck cikgu..

awek cung said...

selamat mengajar. buat muka garang sikit. jawap pun garang gak bila ditanya... bereh je..mesti budak takut nanti

mia said...

hehhee..huwa..ateh mengajar BM ek..ok la tu..ateh dpt url mia dr ape ek?

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

misz : yup..sgt seronok

fad : mekaseh fad

awek : mmmg mula2 wat muka garang

mia : dr blog ika..hehe