Monday, September 27, 2010

Guru oh guru

Assalamualaikum wbt

Hari ni tak tahu nk tulis tajuk entry ini. Sudah tentu entry masih berkisar tentang kisah saya sebagai guru ganti. Blog ini adalah ruang untuk saya mencoret tentang pengalaman hidup saya agar bisa saya baca dan tatap di kemudian hari.

Kisah hari ini saya agak gembira. Awal pagi mengikuti perhimpunan rasmi sekolah. Agak singkat memandangkan sekarang musim peperiksaan serta tanpa kehadiran ramai guru. Ramai guru tiada hari ini makanya dapatlah saya tugasan untuk 'relief' kelas. Dapat dua kelas untuk dimasuki.

Dan hari ini juga merupakan kali pertama saya masuk untuk mengajar. Kelas pertama adalah kelas yang saya perlu jadi guru kelas sementara dan sudah tentu saya perlu jalankan tugas sebagai guru kelas yang baik, hehe. Ambil kedatangan dan mengambil senarai nama AJK kelas untuk dimasukkan sebagai markaH merit ko-kurikulum. Dan untuk pengtehuan, saya perlu menghantar markah dan mengisi buku markah ko-ku secepat mungkin. Peluang yang ada, saya sempat berbual dengan pelajar. Mereka lah yang membuatkan saya gembira hari ini kerana mereka menginngatkan saya kepada pelajar saya di Klang. Ada beberapa orang pelajar menanyakan tentang prospek kerjaya masa depan. Ada yang bercita-cita ingin menjadi seorang 
pilot' manakala seorang lagi ingin menjadi pakar patologi. Dan ada seorang pelajar yang agak nakal berkata beliau nak jadi jutawan yang tugasnya hanyalah menandatangani cek. Huhu

Masuk ke kelas satu lagi, saya berpeluang untuk mengajar subjek Komsas hari ini. Mengajar kelas hadapan tidak susah kerana mereka punya keinginan untuk belajar. Walau bagaimanapun mereka agak memandang sepi kepada subjek BM kerana mereka lebih memikirkan subjek-subjek lain yang lebih susah. Di sini, saya perlu bertegas. Tiada kerja lain yang boleh dibuat semasa waktu BM kecuali kerja BM.

 Hari demi hari banyak benda baru saya belajar. Dan saya juga banyak belajar apabila ditugaskan sebagai guru kelas. Mengisi kedatangan harian, menguruskan markah2 ko, dan banyak lagi.

p/s : Ada seorang pelajar saya cakap, "Cikgu tak rasa sekolah ni macam Palestin ke?". Saya faham maksudnya kerana sekolah ini sering bergegar dengan dentuman mercun yang amat kuat.


4 comments:

Kalamhati said...

Go cikgu go!..hehe jangan pernah lelah menitiskan ilmu..

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

mekaseh kak..

Kak Amy said...

salam..

thanks kerana sudi menjadi follower bertuah amy..jemput ke sinar raudah ye...

Anonymous said...

fuyooo... seklah mana tu yang kena bommmmmm
saam perkenalan cikgu.

JEMPUT MELAWAT
LATIHAN MENYUMPIT