Wednesday, September 22, 2010

Jom Puasa 6

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, hari ni, sudah masuk 14 Syawal. Lagi 16 hari untuk bulan ini berlalu pergi. Makanya, peluang yang ada ini, ayuh lah kita sama-sama berpuasa enam hari di bulan Syawal. Alhamdulillah bagi mereka yang telah memulakan awal2 lagi.


Ia, kita berpuasa untuk meraih ganjaran dan nikmat yang telah dijanjikan. Adakah kita sudah tidak mampu nak mendidik diri zahir dan batin sedangkan kita berjaya dididik selama sebulan di bulan Ramadhan? Adakah kerana terlalu berpesta makanan di awal hari raya hinggakan perut kita langsung tidak boleh menahan lapar walau seketika. 

Ingatlah, tarbiyyah di bulan Ramadhan adalah untuk kita mampu berhadapan dengan segala jejakan nafsu untuk 11 bulan yang berikut. Jangan hanya penangan beberapa hari di awal raya membuatkan kita gagal untuk mengingatkan kembali tarbiyyah Ramadhan.

Apa yang saya katakan di atas tidak lain tidak bukan untuk diri ini juga. Kalau diikutkan, saya merancang untuk memulakan puasa pada hari Isnin yang lepas lagi. Tapi pada hari Isnin dan Selasa lepas, saya gagal untuk meneruskan puasa. Akibat keletihan badan yang amat selain desakan nafsu yang tidak mampu bertahan meneruskan puasa.

Dan hari ini, alhamdulillah berjaya memulakan untuk berpuasa. Ayuh sahabat di luar sana, sama2 kita laksanakan sunat ini agak memperoleh ganjaran. Artikel yang saya post di sini, ada membincangkan tentang kelebihan-kelebihan puasa 6 ini. Bagi yang perempuan, masa yang ada ini bolehlah digunakan untuk mengganti puasa Ramadhan yang lepas. Tidak salah untuk menggantikan puasa awal2 lagi agak tidak terkejar-kejar apabila hendak tiba Ramadhan yang seterusnya.



3 comments:

Unknown said...

ayuh... ada masa lagi nak buat puasa 6 nih... kuman "melayang" Entry ikut..

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

mulakan dr skrg..huhu

gnesop.com said...

sop pun ada entry tentang puasa 6 :
http://www.gnesop.com/2010/09/kelebihan-puasa-sunat-6-hari-bulan.html