Wednesday, September 15, 2010

Kisah Raya

Assalamualaikum wbt

Salam lebaran buat semua. Hari ini sudah menjejak 6 Syawal, bagaimana dengan raya anda semua? Apapun, raya kan sebulan, tapi tak perlu kot untuk beraya sakan. Cukup sekadar jangan membazir. Jangan dilupa juga untuk berpuasa enam hari di bulan Syawal. 

Raya kali ini amat bermakna bagiku. Alhamdulillah, ALLAH memberi peluang kepadaku untuk mencium tangan suami ku yang tersayang, bermaafan di pagi raya. Solat sunat Aidilfitri ditunaikan di surau di kawasan perumahan Taman Indah Jabi. Kemudian, bergerak ke kubur arwah mak mertua.

Raya pertama dan kedua menjadi ruang untuk aku melawat saudara-mara di sebelah suami. Dari Alor Setar, ke Kuala Kedah, kemudian ke Guar Cempedak sehingga ke Sungai Petani. Raya pertama dan kedua begitu terisi. Kesempatan yang ada digunakan untuk mengenali saudara-mara suami.

Raya keempat sampai ke Kelantan. Ummi ku memasak nasi dagang, dan tengah hari tersebut abangku bertolak pulang ke kem di Johor. Kemudian, kami ke umah mok long, kerana ada hari terbuka rumahnya. Raya kelima iaitu semalam aku berpeluang ke rumah sahabatku, Kak Su dan alhamdulillah, bertemu sahabat-sahabat yang lain iaitu, KAk Ijan, KAk AIn, Kak Mun n Kak Z. Moga ukhwah ini berpanjangan.InsyaALLAH.

Itulah serba sedikit kisah raya kali ini. Hari ini akan bersiar-siar di pantai. Nak bawa suami bersiar-siar di sekitar Kelantan.

Wallahu 'alam.

1 comment:

Syed Nizam Syed Omar said...

salam aidil fitri ye..oh time raye je ke cium tangan suami?..heheh.janagan mare.
http://nizamullah.blogspot.com