Saturday, October 9, 2010

BM oh Cikgu BM

Assalamualaikum wbt

Bersiaran di hari minggu. Alhamdulillah, mengambil sedikit masa setelah selesai melakukan tugas-tugas rumah tangga. Berblog tidak ditinggalkan jika ada kelapangan. Disedari, sepanjang minggu ini, saya kurang menulis di blog. Saya akui, sejak bertugas sebagai guru ganti, masa saya agak suntuk. Apabila pulang dari sekolah, hanya sempat membuka laman sosial FB dan review beberapa blog insan lain. Kadang-kadang, agak kepenatan setelah pulang dari sekolah.

Dan saya juga sedari, saya tidak lagi berkongsi tentang kisah di sekolah. Hari ini, mood kerajinan yang ada digunakan sebaiknya. Saya hanya ingin menceritakan serba sedikit apa yang berlaku sepanjang persekolah minggu ini. 



Cikgu BM
Sebagai guru ganti kepada subjek itu, maka saya harus mengajar subjek ini. Seperti yang diketahui, saya hanya perlu mengajar pelajar tingkatan 4 memandangkan pelajar ting..5 sedang menjalani peperiksaan percubaan SPM. Dua kelas yang perlu saya ajar. Saya klasifikasikan kelas pertama sebagai kelas yang agak pandai kerana mereka adalah pelajar 'pure science'. Oh, saya sepertinya tidak perlu mengajar kelas ini memandangkan mereka merasakan mereka sangat pandai dalam subjek ini. Buat tugasan atau latihan setelah saya mengugut serta memaksa. Dan itupun hanya segelintir yang menghantar. Makanya, saya membuat keputusan untuk mengajar mereka yang berminat sahaja. Kata mereka, "Don' worry cikgu, kitorg dah cover semua subjek BM ni kat tusyen". Oh, never mind. Mereka kan tersangat pandai. Masa BM digunakan untuk menjawab soalan Kimia, Fizik, Biologi mahupun Add Math. Tidak mengapa, at least I've done what I should do.

Untuk kelas kedua pula, mereka adalah kelas sains perakaunan, yang juga mengambil subjek sains tulen kecuali biologi. Kelas ini tidaklah sepandai kelas yang pertama, tetapi sangat terkenal di kalangan guru akibat kebisingan serta kenakalan pelajarnya. Dan kelas ini, saya bertindak sebagai guru kelas sementara. Pernah sekali saya mahu mengajar peribahasa, mereka berkata, " Cikgu, baik kita main teka-teki". Aduh, seingat saya, mahu mengajar kelas ini serta ingin menyuruh diam, kata ugutan perlu diberikan. " Saya akan tulis nama awak dalam buku kawalan ni," selain "Saya tambah markah penalti baru tahu" atau "Saya tarik markah bonus untuk mata kokurikulum awak nanti". Dan alhamdulillah saya berjaya menyuruh mereka membuat karangan di dalam kelas walaupun hanya beberapa kerat yang hantar.

Apabila berbincang dengan ketua panitia BM, berasa lega di hati saya. Beliau yang mejanya di sebelah meja saya juga berasal dari Kelantan. Apabila meluahkan masalah kepada beliau tentang itu, beliau mengatakan, awak ajar serta bagi sahaja latihan. Mereka nak dengar atau mahu buat bukan urusan kita lagi. Kerana kita sudah cuba yang terbaik. Saya bukan tidak mengajar langsung, dan saya rasa saya bahagia untuk mengajar mereka yang betul-betul mahu belajar.

Dan minggu depan, saya hanya ada dua hari lagi untuk mengajar pelajar tingakatan empat memandangakan mereka akan menghadapi peperiksaan akhir tahun. Saya tahu, lepas ini mereka akan sibuk mahu bertanya saya tips peperiksaan. Hahaha.

Habis tingkatan 4, berhadapan pula dengan pelajar tingkatan 5 yang bakal tamat peperiksaan percubaan SPM minggu depan. Kita tengok pula bagaimana nanti.

p/s : Saya hanya ada lagi 15hari lagi sebagai guru ganti. Alhamdulillah, hari demi hari ada saja pengalaman baru.