Tuesday, December 14, 2010

Result

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah terasa terpanggil untuk menulis.Apabila dah bermula orientasi ni, makanya sedikit sebanyak rutin harian berubah. Dulu, masa belum bekerja, laptop ne sentiasa 'on' 24jam. Kerana itu, ramai yang cakap saya ni dok ngadap laptop je, fb on je. Hehe. Memang saya lebih suka mengadap laptop berbanding menonton tv. Tapi sebelum tu, saya akan pastikan semua kerja rumah dah selesai. Kadang, ada juga yang bertangguh tapi lama-lama mesti siapkan juga. Dah jadi isteri, kena berubah kan, hehe.

Musim orientasi di sekolah, juga merupakan orientasi di rumah. Permulaan serta pengenalan kepada saya untuk sesuaikan diri dengan alam pekerjaan. Untuk diselenggarakan bersama hal-hal rumah tangga. Makna kata, masa inilah untuk saya menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Saya perlu pandai mengatur langkah, agar tanggungjawab sebagai isteri tidak diabaikan. InsyaALLAH

Sebenarnya nak tulis tentang tajuk di atas. Tentang result, result apa ya? Sebenanrnya ada idea bilamana melihat status FB adik2 di UPSI. Sudah mula resah gelisah menanti result exam semester masing-masing. Saya pernah lalui semua tu sepanjang 8 semester di UPSI. Rasanya masa yang paling saya excited untuk tahu result semasa saya berada di sem 1 dan sem 8. Semester selebihnya rasa cam tiada perasaan. Kerana result exam turun dan naik.

Sepanjang menjadi JMK, ujian bagi saya. Result saya turun dan naik. Tapi saya tak pernah menyesal. Langsung tidak. Kerana saya juga mampu bergraduat, saya berjaya mendapat pekerjaan. Apa yang saya pegang, setelah kita berusaha kita bertawakkal.  Yakinlah pada janji ALLAH.

Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains (Kimia) dengan Kepujian

Kuasa Tawakkal


Tawakkal hadir setelah kita berusaha. Percayalah akan hikmah itu. Saya pernah merasai kemanisan itu. Saya percaya pada janji ALLAH. Yang seawalnya perlulah usaha, diakhiri dengan tawakkal. Kita redha dengan segala apa yang ALLAH nak bagi kat kita nanti. Kita kata kita beriman, kerana itu yakinlah pada DIA. Tapi jangan dilupa untuk berusaha terlebih dahulu.

Jatuh bangun yang dihadapi sepanjang di UPSI, menjadi kenangan berharga. Pengalaman yang x mampu dibeli dengan emas dan wang juta. Air mata dan keringat menjadi saksi sedih pilu, ketawa dan senyum menjadi tanda detik manis yang dikongsi.

Result exam nilaian dunia, kita terlalu risau memikirkannya. Bagaimana pula dengan result kita di akhirat sana?

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud,
“Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya. (Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalasi menurut apa-apa yang telah kau kerjakan.” (Surah al Jatsiyah ayat 28)

Pernahkah kita risaukan hingga esak tangis air mata bermuhasabah mengenainya? Tepuk dada, tanya iman.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, “Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya.”

p/s : Muhasabah buat diri...

4 comments:

Awangku Johan said...

ateh jom tgok result.. hehheehe

snow queen said...

tenkiu kak ateh...:)
nasihat yg bguna tuk diri nie..

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

AK : nk tgk result apa?hehe

erika : sama2 dik..

Awangku Johan said...

hehe.. result exam..
hahhahaa..
tggu result pggilan SPP..