Wednesday, August 12, 2009

Ahlan Ya Ramadhan...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Persiapan sebelum Ramadhan

Merasa gembira dan berdoa
Rasulullah menggembirakan para sahabatnya sempena menyambut ketibaan bulan Ramadhan.
Panduan dan dorongan yang diberikan oleh Rasulullah membuatkan para sahabat merasa gembira menyambut ketibaan bulan Ramadhan yang mulai.

At-Tabrani dan lain-lain meriwayatkan daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. sebelum tiba bulan Ramadhan, mulai daripada masuk bulan Rejab, seringkali berdoa:

“Ya Allah, berikan keberkatan kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan”

Berpuasa sunat
Di bulan Sya’ban, Rasulullah s.a.w. memperbanyak puasa sunat. Kita digalakkan memperbanyak puasa sunat ketika di bulan Sya’ban, sebagi mencontohi amalan baginda. Kalau tidak boleh dibuat semua, janganlah ditinggalkan semua.

Yang untungnya kita juga, kerana dapat mengecapi ganjaran pahala dan rahmat Allah s.w.t., bahkan melatih diri untuk berpuasa sebelum datangnya Ramadhan yang mulia

Mengqadha puasa wajib
Puasa Ramadhan yang tertinggal wajib diqadha pada bila-bila masa. Bulan Sya’ban merupakan kesmpatan terakhir untuk tahun bagi mengqadhakan puasa yang tertinggal pada tahun sudah.

Maksud peluang terakhir ini ialah bagi mengelakkan membayar fidyah, kerana jika telah masuk bulan Ramadhan, sedangkan puasa Ramadhan yang lalu yang tertinggal belum diqadha, maka disamping wajib mengqadhanya, wajib juga mengeluarkan fidyah.

Jadi kepada yang belum membayar puasanya lagi, lekas-lekas yea!

Membayar Fidyah
Fidyah dalam hal puasa bererti membayar denda kerana tidak berpuasa Ramadhan dengan sebab-sebab tertentu atau kerana melambat-lambat mengqadha puasa Ramadhan sehingga masuk Ramadhan yang berikutnya.
Antara sebab wajib mengeluarkan fidyah puasa ialah:

(i) Tidak berupaya berpuasa. Seorang yang wajib berpuasa tetapi tidak sanggup lagi mengerjakannya disebabkan tua atau lemah. Sekiranya dia berpuasa, dia tidak akan dapat menanggung kepayahannya. Maka orang sedemikian wajib membayar fidyah sahaja dan tidak diwajibkan mengqadha puasanya.

(ii) Orang yang sakit tidak ada harapan sembuh dan tidak berupaya untuk berpuasa. Maka dia wajib membayar fidyah sahaja, tanpa menqadha puasanya. Sementara orang sakit yang ditakuti akan bertambah sakitnya jika dia berpuasa tetapi ada harapan untuk sembuh, maka tidak wajib baginya berpuasa. Tetapi apabila dia sembuh, wajib ke atasnya mengqadha puasa yang ditinggalkannya itu tanpa membayar fidyah.

(iii) Perempuan hamil yang sedang menyusukan anak, iaitu jika sekiranya mereka berpuasa maka ditakuti akan mendatangkan mudharat kepada anak yang dikandung atau boleh mengurangkan air susu yang akan memberi kesan kurang baik kepada anak yang menyusu. Dalam hal ini, di samping mereka diwajibkan membayar fidyah, mereka juga wajib mengqadha puasa puasanya. Namun jika dia berbuka kerana takut akan kemudharatan dirinya sahaja, atau takut akan kemudharatan diinya dan juga anaknya, maka wajib dia mengqadha puasa sahaja tanpa membayar fidyah.

(iv) Orang yang tidak mengqadha puasa pada tahun berkenaan sehingga masuk Ramadhan berikutnya tanpa uzur syar’i. Di samping wajib ke atasnya membayar fidyah (satu cupak bagi sehari puasa), dia juga wajib mengqadha puasa yang ditinggalkan itu. Kadar jumlah fidyah tersebut akan berganda (dua cupak bagi sehari puasa) jika ditangguhkan lagi sehingga datang tahun berikutnya. Demikianlah seterusnya, setahun ke setahun kadar jumlah fidyah akan berganda-ganda jika qadha puasa tidak tertunai

Wallahu a’lam

(petikan dari : iluvislam.com)

No comments: