Friday, November 6, 2009 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Aku dan Buku..


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah baru saja selesai baca buku ni..Detik Detik Masa dalam Kehidupan Muslim karangan Dr Yusof Qardhawi. Banyak input yang diperoleh dari buku ini. Betapa pentingnya umat Islam perlu menjaga masa...

Dalam tinggal satu paper saja lagi iaitu 9hb ni, mencuba juga untuk habiskan buku ini... Buku ini sangat sesuai untuk kepada org seperti aku yang tidak pandai mengurus masa sebaiknya. Sudah banyak masa yang dipersiakan sepanjang 22 tahun bernafas di bumi Allah ini.


Kewajipan Muslim terhadap Masa

Masa amat penting di dalam sepanjang hidup manusia. Oleh itu setiap muslim berkewajipan menjaga masa-masanya dengan penuh teliti supaya masanya itu dapat dipertingkatkan lagi prestasi keimanan, amalan dan pelaksanaanya.

Rasulullah SAW ada mencaritakan sedikit mengikut apa yang terdapat dalm kitab Nabi Ibrahim A.S. :-

Sewajar setiap yang berakal, selagi akal fikirannya tidak hilang, bahawa dia membahagikan masa-masanya kepada empat waktu :-

1. Waktu untuk dia bermunajat (berzikir) kepada Tuhannya
2. Waktu untuk dia bermuhasabah tentang dirinya
3. Waktu untuk dia berfikir tentang barang-barang ciptaan Allah
4. Waktu untuk dia menumpukan kepada keperluannya, seperti mencari makan dan minum


Betapa wajarnya setiap manusia membahagikan masanya. Golongan yang menghargai masa kelihatan lebih sibuk dari orang yang berjawatan, kerana tugas mereka itu lebih banyak hinggakan kewajipan yang perlu dilaksanakan tidak mencukupi dengan masa yang terhad itu.

Buku ini begitu menekankan kepentingan masa itu sendiri. Banyak lagi perkara yang kita tidak sedar tentang masa ini. Masa juga adalah makhluk ALLAH.


Penghitungan Diri
Adalah juga menjadi kewajipan manusia untuk bermuhasabah segala kerja buatnya pada setiap hari. Penghitungan ini amat baik jika dapat dibuat setiap hari sebelum tidur di waktu malam. Muhasabah berdasarkan tahap bahagian nafsu amatlah sesuai, dengan melihat sejauh mana kita sudah mampu mendidik nafsu kita sendiri.

Nafsu manusia terbahagi kepada 3 bahagian :-

1. Nafsu Ammarah Bissu' : iaitu nafsu yang sentiasa bergelumang dengan dosa
2. Nasu Lawwamah : iaitu manusia yang terkadang dia melakukan dosa dan terkadang dia bertaubat serta berbuat baik
3. Nafsu Mutmainnah : iaitu yang senantiasa beriman dan berbuat baik

Sayyidina Umar Al-Khattab telah berwasiat :

Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab, Timbanglah amalanmu sebelum kamu ditimbang.

Di setiap malam, Sayyidin Umar memukul kakinya seraya bertanya pada dirinya sendiri : "Apakah yang kamu buat pada hari ini?".

Wallahu 'alam...

p/s :- Sedikit sebanyak perkongsian tentang buku ini. Buku seterusnya, Tundukkan Hatimu karangan Tok Guru Nik Abdul Aziz..

3 comments:

Pemuda@gamA said...

Bagusnya...sempat baca buku! Alam kampus dulu dipersia tak banyak baca buku. Hanya ada kumpul banyak buku.:) Semoga dipermudahkan dalam imtihan minggu hadapan.

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

Cepatnya komen..hehe..mmg up to date.. Syukran2.. hampir 4 tahun di UPSI, banyak belik buku..banyak lagi yang lum abis baca...

Pemuda@gamA said...

:) Ada sebab ana selalu jenguk blog sahabat sahabiah. Setiap kali ada post yang baru, ana akan tinggalkan komen walaupun hanya satu huruf.