Sunday, February 28, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Kisah 8 Februari 2010

Assalamualaikum wbt..

Kisah Suatu Hari

Isnin itu adalah Isnin ke-2 untuk minggu praktikal di sekolah ini. Seperti biasa, adanya perhimpunan rasmi sekolah. Dan sudah tentu, mataku melilau ke kelas yang ku ajar. Untuk memastikan golongan2 istimewa itu datang. Dan kebetulan, aku mendapat relief kelas tersebut pada masa ke 3 n 4 (dua masa sebelum rehat).

Loceng berbunyi, aku terus menuju ke kelas untuk relief class utk subjek BM. Sesampai di kelas, aku mengira bilangan mereka, dua org pelajar tiada. Aku bertanya penolong ketua kelas ke mana si Zaki dan Faizal (kedua-duanya bukan nama sebenar). Kata si penolong kelas, diorang ponteng cikgu, x tau g mana". Menggeleng-geleng kepalaku, memikirkan sikap mereka yang tiada habisnya ini. Lalu, kesempatan yang ada ni, aku mengambil peluang dengan yang lain tentang ke mana mereka pergi. Korek punya korek, baru aku mendapat tahu bahawa mereka ke stadium berdekatan kerana ada sekolah berhampiran yang mengadakan hari sukan tahunan di situ..Huhu

Selepas rehat
Loceng menandakan waktu rehat sudah berbunyi. Aku bergegas ke kelas tadi memandangkan sekarang waktu Sains. Memandangkan kelas hanya satu masa, maka P&P hanya dijalankan di kelas, bukan di makmal. Tiba ke kelas, kelas agak huru hara memandangkan belum semua yang ada. Selang beberapa minit, semua nya memenuhi kelas termasuk Zaki dan Faizal. Aku ingin memulakan pengajaran, namun kondisi kelas tidak mengizinkan memandangkan kipas kelas yang rosak serta hanya beberapa minit lg masa yang tinggal. Aku terus duduk di meja guru. Tiba-tiba Zaki meraung-raung. Kemudian, dia menyanyi. Lalu aku bertanya, "Kenapa zaki aktif sgt hari ni?"

Kemudian, dia dtg duduk di kerusi sebelah tepiku. Aku berdiri memandangkan sgt terkejut ngan gelagat dia, lalu dia bangun sambil bertanya, "Kenapa cikgu aktif sangat hari ni?". Aku bertanya padanya, kenapa dengan kamu hari ni? Lalu, seorang pelajar perempuan menarik tanganku sambil berbisik,"Cikgu, Zaki tu dh mabuk. Terkejut diriku. Lantas aku kembali ke arah Zaki dan aku menyuruhnya untuk membasuh muka. Tiba dari tandas Zaki menyatakan dia sangat panas. LAntas, dia mengambil kerusi dan meletakkan di atas meja, lalu dipanjatnya kerusi itu untuk memusingkan kipas yang rosak itu dengan tangannya. Seluruh kelas tergamam dengan tindakannya. Aku juga buntu. Lantas, kawan-kawannya iaitu pelajar2 lain mengelilingiku bimbang Zaki bertindak di luar kawalan. Aku bertnya padanya, Zaki, jom ikut sy ke bilik kaunseling. Lantas dia menjawab, baik Cikgu. Sambil mengambil begnya. terus ke tempat meja guru untuk menolongku mengangkat buku2 latihan. Keadaan ku terpinga-pinga. Aku tidak tahu apa yang harus aku lakukan kala itu. Aku tahu, Zaki masih dalam keadaan separuh sedar.


Dia berjalan mengikutku. Dalam perjalanan, Zaki terpandang seorang pelajar India, lantas dia meletakkan begnya dan terus menerjah serta menumbuk pelajar itu. Aku terpinga-pinga. KAwan2nya yang juga mengikutku memberitahu, "Cikgu, baik cikgu beredar dlu." Aku laju menuruni tangga. MAsih dalam keadaan tergamam. Tiba2 aku perasan, sekali lagi Zaki berada di belakangku untuk ke bilik kaunseling. Dalam perjalanan lg, dia ternampak sekali lagi pelajar India itu, dia mengejarnya lagi. Aku menyekatnya dan terus membawanya ke bilik guru. Sesampai ke bilik guru, aku bertanya beberapa soalan padanya dan pada ketika itu, dia sudah kembali sedar. Aku bertanya beberapa perkara, dia menceritakan segalanya. Selesai sahaja, aku mengarahkannya kembali ke kelas. Aku terus berjumpa dengan guru tingkatan kelas tersebut. Aku menceritan segalanya. HAmpir menangis diriku. Guru kelas itu mencadangkan agar aku melaporkan kepada cikgu disiplin. Aku menuju ke bilik guru disiplin. Dalam perjalanan, otakku ligat berfikir. MAsih tergamam. Tertanya2 benarkan apa yang aku lalui hari ini.


Dalam kegelisahan itu, aku singgah sekejap ke makmal utk berjumpa dengan guru pembimbingku. Aku menceritakan segalanya. Beliau juga menyuruh ku untuk melaporkan kepada guru disiplin. Kebetulan, pelajar India tadi berada di luar makmal. Kulihat, dia masih ketakutan. Takut untuk ke kelas. Lantas, aku bersama pelajar itu ke bilik guru disiplin untuk melaporkannya.


Setelah mencertikan segalanya, tiga orang pelajar dari kelas td dipanggil. Zaki, faizal dan hassan kerana ketiga-tiganya meminum arak. Dan juga, keputusannya, Zaki digantung sekolah 2 minggu dan yang lain diberi amaran.


Aku tiada mood lagi untuk bercerita tentang ini. Sungguh, ia pengalaman itu sgt pahit.Cerita di atas juga telah diringkaskan. Moga jadi pengajaran berguna. Ini hanyalah permulaan. kerana selepas tragedi itu, aku mula menjejak latar belakang pelajar2 ku dan kebanyakan mereka daripa keluarga yang bermasalah. NAmun, turut mengejutkan, Faizal yang turut meminum arak namun tidak mabuk kerana minum dalam kuantiti yang sedikit, adalah anak kepada ustaz dan ustazah...Allahu rabbi..
Analisis demi jejak akan terus kubuat..

1 comments:

Anonymous said...

Hello!


Mansour Engineering committed to creating quality finished projects for Mansour Engineering clients

[url=http://www.mansour.ca] click here to go to Mansour Engineering[/url]


http://www.mansour.ca