Tuesday, April 20, 2010

Aku dan Buku 4


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, tadi sambil menjaga pelajar2 form 5 yang sedang menjalani exam, sempat juga aku menghabiskan buku ini. Buku yang dibeli pada bulan Mac yang lepas di Medan Ilmu usai kuliah pagi Jumaat oleh Tok Guru.

Banyak ilmu yang boleh didapati dari buku ini. Kisah yang dicoretkan berdasarkan kepada perkongsian2 serta kisah2 daripada anakanda pejuang Islam yang mulia ini, As Syahid Imam Hassan Al-Banna.

Buku ini banyak berkisar tentang peribadi beliau bersama-sama anak-anaknya. Bagaimana beliau mentarbiyah anaknya secara langsung mahupun tidak langsung. Walaupun beliau sangat sibuk, memandangkan As Syahid merupakan pejuang Islam yang sangat berjaya apatah lagi berjaya mewujudkan sebuah gerakan Islam yang menjadi kegerunan golongan2 kuffar serta munafiq, namun peranan serta tugas sebagai seorang bapa tidak pernah ditolak ke tepi. Beliau sentiasa mencari ruang serta peluang untuk bersama2 dalam proses mendidik anak2nya. Sebagai bukti, beliau sentiasa meluangkan masa untuk makan bersama2 keluarga serta sentiasa ke sekolah bertemu guru untuk bertanyakan tentang perkembangan pelajaran anak2nya.

Mungkin itu sedikit sebanyak rumusan yang aku boleh kongsikan. Sebenarnya banyak lagi perkongsian daripada buku ini, namun elok rasanya agar sahabat2 di luar sana membaca buku ini. Sesuai untuk mereka yang berada di jalan juangNYA serta yang bakal mendirikan rumah tangga.

Aku berjaya menghabiskan buku ini dalam masa yang agak singkat memandangkan buku ini hanyalah setebal 74 muka surat serta ayat2nya yang mudah.

"Aku ingin menyampaikan dakwah ini hingga kepada janin di perut ibunya"(Imam Hassan Al-Banna)

Wallau'alam.

No comments: