Tuesday, April 20, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Mereka pelajarku...

Assalamualaikum wbt...

Hari ni terasa ingin berkongsi sesuatu...Tentang pelajar2ku...

Sudah ditentukan oleh ALLAH, aku diberi tiga kelas, 4 Beringin utk subjek Chemistry, 4 Damar utk subjek Science serta 4 Gaharu untuk subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan.

Kali ini, ingin berkongsi tentang kelasku yang paling istimewa. Istimewa kerana karenah2 pelajarnya yang sangat pelbagai. Sesuatu yang pernah berlaku, (kejadian mabuk) juga dari kelas ini.

Sungguh, pelajar2 kelas ini hanyalah seramai 21 org, namun kelibat bersama tingkah laku bagaikan 4o orang. Karenah yg sangat pelbagai. Ramai guru yang mengadu tentang kelas ini. Kadang kenakalan sehingga tahap maksima. Gantung sekolah dan ponteng sekolah bagaikan seiring. Buang sekolah sahaja yang belum.

Mengajar subjek Sains utk kelas ini sangat mengujikan serta mencabar. Menguji kesabaran dan usaha ini. Menunggu mereka masuk ke makmal hampir sahaja 15 minit, ber'perang' untuk menyuruh mereka menyalin nota juga satu hal. Melarang mereka berbuat bising, menyanyi2 di dalam lab juga satu hal. Pelbagai kaedah kadang berjaya kadang gagal untuk meleraikan mereka.

Kadang-kadang kesabaran diuji. Seperti tadi, pembaris panjang aku gunakan untuk menarik mereka masuk ke makmal, lalu suara ditinggikan, " Kamu ni sudah tahap kurang ajar, nak belajar malas, ganggu org lain pula. Tak boleh ke sekali sekala jaga hati cikgu kat depan kamu ini, saya dah penat mengajar kelas kamu...". Senyap sunyi kelas. Lalu, mereka ke hadapan mengambil buku lalu menyalin nota. Ayat2 lawak serta pujukan kedengaran. Aku kembali tersenyum.

Itulah karenah pelajar kelas ini. Marah ku tidak pernah lama. Mereka juga yang selalu membawa tekanan kepadaku, mereka juga pembawa senyumanku. Hati ini cuba untuk menerima mereka seadanya. Kerana mereka ini kurang kasih sayang. Sekolah menjadi tempat utk mereka melepaskan segalanya. KErana di rumah tiada yang ingin membimbing, mengharapkan belas kasih serta ikhlas sang guru, menjadi tempat mendapatkan kasih sayang serta tunjuk ajar.

Setiap hari, diri ini sentiasa berdoa, semoga ALLAH memberi hidayah kepada mereka. Walau usia sudah menjangkaui 16 tahun, makna dan penyebab dosa dan pahala masih tergapai2 tidak ketahui. Tiada bimbingan sewajarnya, solat ada yang pandai, adA Yang lansung tidak pernah. Allahu rabbi.... Harapanku, janganlah mereka terus rosak, aku ingin melihat mereka berjaya....

p/s : Jodohku dengan 4D sentiasa ada. Acap kali diberi relief kelas ini. Dan sekarang, ditugaskan untuk mengajar subjek Matemarik pula untuk kelas ini menggantikan Puan HArlina yang sedang cuti bersalin...

1 comments:

suffy said...

berbaki 3 minggu lg, kita mesti gunakannya bersama mereka sebaik mungkin...