Sunday, May 2, 2010

4 Damar


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dengan nikmat iman dan Islam ini. Hari-hari yang berlalu banyak perkara yang berlaku. Sudah tentu apa yang berlaku bersekitaran di sekolah. Kerana separuh dari hari aku saban hari dihabiskan di sekolah sebagai guru pelatih.

Aku sudah selesai di 'observe' oleh penyeliaku. Alhamdulillah segalanya lancar. Banyak kritikan dan komen membina diterima. Moga ianya menjadi panduan yang berharga buatku.

Sepanjang berpraktikal, banyak suka duka yang ku peroleh. Dan kebanyakannya adalah semasa aku mengajar di kelas 4 Damar. Kelas yang sangat terkenal kerana kenakalannya serta agak bermasalah dari sudut disiplin.

Kadang aku berputus asa, kadang aku kembali ingin berjasa pada kelas ini. Banyak perkara menyakitkan hati yang telah mereka lakukan, namun sebagai guru, sudah tentu perasaan sayang mengatasi kemarahan yang melanda.

Namun, dalam kelompok itu, sudah tentu ada pengubat duka. Dua orang pelajar perempuan Melayu; erma dan mira menjadi penguatku. Juga Nazri dan Hafiz, Khir dan Ng. Aku mengajar kerana hanya mereka yang ingin belajar. Yang lain, harus diugut juga dipaksa. Amukan juga menjadi ancaman buat mereka, huhu.

Dalam kemarahan itu, Hafiz kadang menjadi penyeri. Iringan berbalas pantun menyeri suasana kelas. Menggalakkan dia dan kawan2 untuk masuk ke makmal. Pelbagai cara harus aku lakukan untuk menarik minat mereka. Dan sekarang, hanya berbaki lagi dua minggu. Modal ini yang aku gunakan. Dan mereka juga sangat rajin untuk masuk ke makmal, walaupun bukan untuk belajar, namun sekurang-kurangnya mereka tidak merayau-rayau dan ponteng.

Tarmizi, insan ini, entah apa lagi yang harus kulakukan untuk mengubah nya. Ya ALLAH, moga hidayahMU milik insan ini....



Ieesa

Zarith, Haqimi, Nazri dan Idham

Erma, Mira dan Nazri

p/s : Di atas adalah sebahagian gambar pelajar 4 Damar

No comments: