Friday, May 7, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Drama atau pentomin


Assalamualaikum wbt...

Sekadar perkongsian ringkas tentang apa yang berlaku hari ini. Hari ini adalah pertandingan drama anjuran Panitia Sejarah sempena Karnival Ko-Akademik yang melibatkan semua pelajar tingkatan 4. Sudah tentu, dua kelas ku terlibat, 4 Beringin dan 4 Damar.

Untuk 4 B, sudah tentu tiada masalah kerana mereka begitu bersemangat untuk berlatih dan sudah tentu sangat bersedia. Namun, sebaliknya bagi pelajar 4 D. Mereka juga membuat persediaan, namun tidak selancar kelas-kelas lain. Pada saat akhir, ada konflik yang berlaku antara mereka hingga ada yang menarik diri serta merajuk untuk tidak berlakon. Sesi pujuk-memujuk berlaku. Aku bukanlah guru yang mengendalikan, namun oleh kerana aku begitu rapat dengan mereka, aku dengan sukacita menawarkan diri memberi sesi kaunseling kepada mereka bersama-sama pengetua memandangkan mereka ini diajar oleh Pengetua untuk subjek Sejarah. Pengetua juga telah mengarahkan aku untuk 'berkejaran', mengenali suspek2 pelajar 4 D yang berkeliaran. Sesi kejar mengejar serta rayu-merayu dijalankan.

Kalau diikutkan, mereka ingin menarik diri, namun Pengetua tidak membenarkan jua. Lalu, kata-kata semangat diberikan. Pujuk-rayu juga berjalan. Ada yang bersemangat, ada yang lari begitu sahaja. Namun, aku sangat mengagumi pelajar-pelajar ku ini. Walaupun mereka sangat tidak bersedia seperti kelas lain dari segi hafalan skrip mahupun prop, namun mereka tidak malu untuk membuktikan.

Usai sahaja persembahan, mereka berkumpul di satu sudut bersama pengetua. Teringat kata-kata pengetu, "Kalah menang bukan soalnya, at least kamu mencuba. Ada pengalaman yang kamu dapat..".

Pelajar-pelajar 4B dan 4D dijamu ais krim oleh Pengetua. Ada kepuasan di wajah-wajah itu. Walau mereka mungkin tidak meraih kemenangan, namun mereka peroleh pengalaman berharga di situ.

Benarlah kata-kata pengetua kepadaku, "Kita ni cikgu, kena selalu memberi peluang kepada pelajar. Lihat apa peluang yang sesuai dengan kebolehan mereka...".

Akan ku ingati nasihat itu...

Aku bersama pelajar 4B

Pengetua bersama pelajar 4D

p/s : Pelajar-pelajarku juga adalah pelajar-pelajar yang diajar oleh Pengetua untuk subjek Sejarah. Jadi, jika kami sempat berbual, ada modal untuk berbual. Dulu sangat takut untuk berbual dengan beliau, namun sekarang tidak lagi.

0 comments: