Assalamualikum wbt
Sebentar td, bekas adik RPA ku sms di kolej meng 'YM'ku bertanyakan tentang ; boleh ke orang period g ziarah org meninggal.
Terkedu juga nak jawab coz sy bukanlah org yg layak serta arif dalam bab hukum ni. Jadi, kemudahan dunia tanpa sempadan ini, digunakan sebaiknya. Lalu artikel di bwah boleh dijadikan jawapannya. Semoga bermanfaat juga buat semua..
Tiada Larangan bagi Wanita Haid Menziarahi Orang Yang Sedang Nazak
Written by abdul kadir | |
Thursday, 01 November 2007 | |
Di dalam lamanweb islamonline, terdapat soalan yang bertanyakan tentang hukum wanita yang berhaid hadir menziarahi orang yang sedang nazak. Ini kerana terdapat imam masjid yang mendakwa wanita berhaid tidak boleh menziarahi orang yang sedang nazak. Soalan ini telah dijawab oleh al-Ustaz Dr. Husamuddin 'Ifanah: "Sesungguhnya haid tidak menjadi sebab terlarangnya seorang wanita dari berada di sisi orang yang nazak, dan tidak saya ketahui adanya satu dalil yang melarang, Wanita yang berhaid di sisi ulama hanya terlarang dari solat, puasa, menyentuh dan membaca al-Quran. Tidak juga saya ketahui adanya seorang ulama yang mensyaratkan suci daripada haid untuk menziarahi orang yang nazak. Bagaimana kita boleh melarang wanita dari menziarahi orang yang sedang nazak, dimana kadang-kadang orang yang sedang nazak itu merupakan salah seorang orang tuanya ataupun suaminya atau salah seorang anaknya atau salah seorang saudaranya. Perkataan ini (yang mengatakan wanita haid tidak boleh ziarah orang nazak) tidak benar."
"Tidak diharamkan ke atas orang yang junub melainkan perkara-perkara yang ma'ruf seperti solat, tawaf, membaca al-Quran, menyentuh mashaf, membawanya dan menetap di dalam masjid, apa yang selain ini ianya halal, bukan haram, samaada ianya dari urusan dunia seperti makan, minum atau ianya dari urusan akhirat seperti berzikir, selawat ke atas nabi saw dan doa, walaupun dari sudut afdhalnya perkara-perkara ini tidak dilakukan ketika dalam keadaan junub. Dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh al-Bazzar tentang 3 kumpulan yang malaikat tidak menghampiri mereka: (iaitu) orang yang berjunub, orang yang mabuk, dan orang yang memakai wangian yang dicampur Za'faran yang dikhususkan untuk wanita. Kerana itu dimakruhkan tidur dalam keadaan junub melainkan dia bersuci terlebih dahulu walaupun hanya dengan berwudhu. Dan seperti yang diketahui, bahawasanya malaikat kadang-kala mengiringi juga sebahagian jenazah orang-orang yang soleh, dan kebersamaan malaikat itu menjadi tanda kepada rahmat dan keredhaan Allah kepadanya, dari sini dimakruhkan bagi orang yang berjunub bersama mengiringi jenazah agar malaikat bersama dalam pengiringan itu sehingga mayat tidak terhalang dari rahmat, terutamanya jika ia dari kalangan orang-orang yang salih. Di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan selainnya: Åä ÇáãáÇÆßÉ áÇ Ê�ÖÑ ÌäÇÒÉ ÇáßÇ�Ñ æáÇ ÇáãÊÖãÎ ÈÒÚ�ÑÇä æáÇ ÇáÌõäõÈ".
Maksudnya: "Sesungguhnya malaikat tidak menghadiri janazah orang kafir dan orang yang memakai za'faran dan orang yang berjunub." al-Imam al-Nawawi berkata: "Harus bagi orang yang berjunub dan haid memandikan mayat tanpa dimakruhkan, akan tetapi telah memakruhkannya al-Hasan dan Ibn Sirin, Malik pula memakruhkan bagi orang yang berjunub. adapun bukti kami bahawasanya mereka berdua (orang yang junub dan Haid) adalah suci sama seperti yang lainnya." wallahu a'lam.
Diperik dari laman : http://al-qayyim.net/index.php option=com_content&task=view&id=234&Itemid=69 |
No comments:
Post a Comment