Wednesday, August 25, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Santai di pagi 15 Ramadhan

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? kenapa?

ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang 
sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan 
berkata "Hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. 
Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh 
disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak 
samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg 
sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah 
tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah 
pepatah "Pandai macam LEMBU"

Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik 
berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang 
bukan mahram". Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan 
syahwat)adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). 
Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci 
(bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) 
atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa 
dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya 
kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh 
kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya'. (Riwayat At 
Tabrani dan Baihaqi)

"Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang 
mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya 
orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah 
orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar: 9)

5 comments:

asna cute said...

moga mereka diberikan hidayah oleh-Nya. Amin. =) berubah demi kebaikan.

Sang SyaffeQ said...

terima kasih..

entri sempoi dan sangat mmberi manfaat kpada sya srta para pmbaca yg lain...

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

ASNA : INSYA ALLAH

SAYFFEQ : SAMA-SAMA..

nur said...

bagusnya dialog nih.. haha...
follow sini jom follow balik

~terataibungaindah~ said...

salam..

nk share link entry ni ye..=p

nice. baru lepas bce pasal ni dlm satu artikel ni. tp bukan version anjing-lembu la.hihi..

thanx for sharing..