Sunday, September 26, 2010

Kisah Cikgu Lagi

Assalamualaikum wbt

HAri ne nk citer sal jadi cikgu lg. Semalam memang langsung x sempat update blog. Kalau sebelum ni, sekali sehari tu menjadi kewajipan, tapi bila jadi guru ganti, baru sedar masa untuk online makin berkurang.

Semalam ada sekolah ganti. Dan seperti biasa, bila dh hari Sabtu, bilangan pelajar yang hadir sgt lah sedikit. Makanya, saya langsung tidak perlu masuk ke kelas. Semalam awal-awal rasa sangat bosan berada di bilik guru namun kerana ada nya 'pot luck', dapatlah saya menikmati juadah hari raya yang dibawa oleh guru-guru lain. Sungguh, semua guru di situ tidak kerana kaum sangat2 mesra.

Setelah kekenyangan, saya kembali ke meja saya, lalu mata mula kuyu. Tiba2 pengetua panggil saya, rupanya pengetua soh tulis kedatangan sedangkan saya dh tulis, cuma beliau terlepas pandang. 

Masa yang ada saya gunakan untuk menganalisis buka RPH guru yang saya ganti. Memandangkan hari ini perlu menghantar untuk disemak oleh Pengetua. Alhamdulillah, saya berjaya mencari rentak pengajaran beliau mengikut susunan yang sangat terancang. Cikgu ini saya lihat sangat sistematik dalam pekerjaan beliau. 

Setelah siap, saya mula bosan. Jadi, saya untuk hilangkan bosan lagi, saya ambil Buku Antalogi Sastera Tingkatan 4, Harga Remaja dan alhamdulillah berjaya menghabiskan pembacaan beberapa cerpen. Bila nak masuk baca cerpen seterusnya, tiba-tiba ada guru Cina datang dan rupanya saya perlu menyelesaikan pengisian markah ko-kurikulum untuk sebuah kelas. Memandangakn guru yang saya ganti itu adalah guru kelas, makanya saya tahu banyak kerja yang perlu saya lakukan apatah lagi persekolahan sudah mahu ke penghujungnya untuk tahun ini. Guru-guru sangat sibuk untuk memasukkan markah2 penting, juga sibuk dengan ujian akhir tahun.

Apapun, saya sangat gembira bila dapat kerja. x de la saya bosan nanti. Alhamdulillah saya sangat bersyukur dengan perkhabaran dari salah seorang guru di situ kepada saya. Semoga ianya benar jadi kenyataan. InsyaALLAH

Semalam, saya sempat mengikuti mesyuarat agung koperasi. Koperasi sangat bagus sebenarnya. Kerana itu saya menyertai Bank Persatuan, bank koperasi kedua selepas Bank Rakyat.
P/S : mahu raih pengalaman sebanyaknya..

6 comments:

m i a said...

ateh, mia nak tanya, ateh dpt bayaran jadi gst ni bape?dan ateh tahu tak byaran utk GSTT SK dgn SMK?

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

erm, kalau guru ganti ne gaji ikut SPM je, bukan degree..klu nk gaji degree, kena apply melalui apa ntah.. utk GSTT ateh x tau plak..napa mia?

m i a said...

owhh.so ateh sekarang sbg guru ganti la ek..bape ek bayaran ateh?

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

yup..28 hari saja..rm 55 sehari..bayaran ikut hari..

m i a said...

huwaa..tinggi nye ek..mia dulu rm36 utk sk..skrg untuk smk rm55 ea?ateh tahu x bayaran utk guru ganti yg mngajar di SK?sory ateh byk tnye..

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

x tahu la Mia..x sama ek kalau SK n SMK?