Sunday, March 20, 2011 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Budget oh Budget

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, segala puji bg ALLAH. Ruang masa ari Ahad ini, berjaya juga menyiapkan sedikit sebanyak kerja rumah sebelum hari persekolahan kembali bermula esok.

Saya tidak mahu berceloteh panjang. Apa yang saya ingin kongsikan tentang tajuk entry di atas. Budget atau perkataan yang telah pon diMelayukan, bajet. Bajet yang saya maksudkan di sini tentunya berkisar tentang kewangan.

Image : Google

Alhamdulillah, sejak bekerja dan dah ada gaji sendiri, sangat bersyukur kerana sudah mampu memegang duit hasil titik peluh sendiri. Walaupun gaji sebagai guru tidaklah sebanyak golongan profesional yang lain, tetapi hati ini tetap bersyukur dengan segala kurniaan ALLAH. Tapi kadang-kadang ada juga rungutan, hehe. Biasalah sebab kita ne manusia biasa. Ada saja benda yang x puas hati, huhu.

Bercakap tentang bajet, sebenarnya banyak benda yang ingin dimiliki. Cuma perlu bezakan yang mana satu keperluan, yang mana satu kehendak. Sepanjang baru tiga bulan dapat merasai gaji sendiri ini, banyak perkara yang dah dibeli. Tapi bila fikir semula, saya masih lagi gagal dalam perancangan kewangan. Segala perbelanjaan saya masih belum diatur sebaiknya. Dalam masa yang sama, saya bersyukur kerana adanya suami saya yang sentiasa menasihati saya.

Bagi saya, suami saya adalah contoh terbaik sebagai perancang kewangan. hehe (Puji lebih sket, dapa bonus kongsi na). Mujur juga ada beliau yang setia menasihati, jika tidak sudah tentu duit gaji saya ini digunakan kepada perkara yang tidak sepatutnya. Saya akui, saya seorang yang boros. Nampak saja apa yang berkenan, sudah disambar sebelum berfikir panjang. (Nama pon perempuan, hehe)

Thanx to Abang yang setia mendidik diri ini. Ingat lagi masa mula-mula perkahwinan, abang ajar saya, sebelum pergi shopping, mesti list kan dulu barang yang nak dibeli. At least nanti kat shopping mall, kita dah ada priority barang mana yang memang perlu dibeli. Bila dah setel beli barang yang disenarai, barulah boleh nak aim barang2 lain, tapi kena tgk bajet yg kita dah allocate. Perkataan suami saya suka sebut, allocate betul2.hehe

Bulan demi bulan, apabila tibanya detik gaji masuk, saya cuba untuk senaraikan bajet yang diperlukan. Agar saya mampu menyimpan. Saya amat2 akui, saya banyak mengambil contoh suami saya. Walaupun saya x ikut semua, tapi saya selalu memerhati cara suami dalam perancangan kewangannya. InsyaALLAH, saya akan cuba yang terbaik untuk lebih merancang sebaiknya dalam kewangan ini.

Saya dan suami masih lagi berdua, belum dikurniakan  rezki anak. Sementara kami belum banyak tanggungan, ada baiknya peluang ini digunakan untuk buat 'saving' banyak2.Agar tidak menyesal di kemudian hari.

Firman ALLAH SWT, 10:12. Apabila penderitaan menyentuh manusia, dia berseru kepada Kami di atas lambungannya, atau sedang duduk, atau sedang berdiri; tetapi apabila Kami menghilangkan penderitaannya daripadanya, dia melaluinya seakan-akan dia tidak pernah berseru kepada Kami atas penderitaan yang menyentuhnya. Maka dinampakkan indah bagi orang-orang yang membazir (berlebihan) apa yang mereka buat.
(melupakan seruan kepada Allah, dan penderitaan yang menimpa)


Rasanya cukuplah dulu saya membebel.hehe. Semua ni luahan hati setelah lama x menulis. At least ada sesuatu yang nak dikongsi. Bukan nak up kan diri sendiri mahupun suami, cuma apa yang baik jadikanlah panduan. 

Firman Allah s.w.t dalam surah Al- Isra’ ayat 27 yang berbunyi :
Maksudnya : ” Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu pula adalah mahkluk yang sangat kufur kepada Tuhannya ” .
Lihat kembali firman ALLAH di atas, kita semua tentunya nak elak kan dari jadi sedara setan. So, ambillah panduan mana yang boleh dari tulisan saya yang x seberapa ni. 
Sekian, wallahu 'alam.

6 comments:

Ummi Ummair said...

betul tu..sy dh nk msuk 6 thn kerja, tiap2 bln psti listkn belanja wajib n keperluan2 mustahak lain. kmudian yg lbh2 tu barulah blh wat blanja klau ada nk apa2..bab saving awal2 dh potong gaji.hehe..

bgitu jgk klau nk shoping, mst listkn dulu keperluan.kehendak letak bwh2 skali n tnda bintang.itu mknanya kalau cukup bajet beli, klau agak2 bajet dh kurang, tgguh dulu.suami mmg suka cara saya. hihi..sekadar berkongsi. :)

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

ummi umair : sy perlu banyak belajar lg ne..bru 3 bulan..ummi dh 6 thun..
hehe

ezannurhafiz said...

hahha..k.ije sokmo buat list nk beli gapo..tp gak..selagi ado duit lebih tgn gak..nk jgk la beli benda koksey ni..moral of the story, buat list n bwk duit cukup2 nk beli brg dlm list..hehehe

zalizalu said...

ALHAMDULILLAH.. SYUKUR2.. KEKEKEKE... KENA BERJIMAT JUGAK SKANG NIE.. KERETA BARU JER BAIKI.. RUMAH NAK KENA RENOVATE.. t_t

Syahir Mohamad said...

salam..
nnti boleh mnta input dgn abg izan ni..hehehe

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

kak ijey : ateh kdg2 terbabas juga beli..tepi ijan ada kat tepi, dia yang pantau..hehe

zalizalu : hehe..berjimat amalan mulia..

syahir : minta la banyak2..hehe