Tuesday, March 9, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Aku dan Buku 3

Assalamualaikum wbt..

Post kali ini tentang buku. Sudah lama tiada post tentang buku2 yang dibaca. Waktu luang sepanjang minggu peperiksaan ini, aku banyak menghabiskan masa dengan membaca buku yang dibeli pada cuti Tahun Baru Cina yang lepas.

Hebatnya Cara Rasulullah SAW Mendidik

Buku ini diperkenalkan oleh sahabatku Aqilah bilamana kami keluar ke KB MALL pada masa itu. Niat di hati menjejakkan kaki ke Kedai Buku Syarikat Muda Osman hanyalah untuk membeli buku rujukan Sains tingkatan 4. Namun, apabila melihat pelbagai jenis buku baru, rambang mata jadinya. Apatah lagi, bersama ulat buku cm Aqilah. Pelbagai jenis buku yang dicadangnya. Namun, kerana kekurangan duit (hehe), buku ini yang berjaya dibeli. Bersama2 dua buah buku lagi karangan Pak Latip, Khalid Memburu Syahid dan Umar Al-Khatab.

Masih lagi dalam proses membaca buku ini. Aku mencadangkan agar semua guru, juga bakal guru agar membaca buku ini. Hayati bagaimana kaedah yang digunakan oleh Rasulullah saw dalam mendidik hati2 manusia sepanjang dakwah baginda SAW. Benarlah firman Allah SWT :-

لقد كان لكم فى رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الأخير( الأحزاب : 21 )

Maksudnya : Demi sesungguhnya untuk ikutan kamu pada diri Rasulullah S.A.W itu satu ikutan yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan Mardhatillah dan balasan baik di Akhirat kelak.


p/s : Sedang cuba menghabiskan buku ini. Ada dua lagi buku yang menunggu. Buku yang dibeli semasa Perkampungan Alam di KHAR. Aqidah dan Perjuangan oleh Allahyarham Al-FAdhil Ustaz Haji FAdzil Mohd Noor dan Ingatlah Tempatmu di Akhirat oleh Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

0 comments: