Monday, March 29, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Sukan Sekolah

Assalamualaikum wbt...

Amat lama tidak menulis. Alasannya kerana laptop. Laptop yang skrinnya meragam. Sekarang, alhamdulillah, dh dibaiki. Terima kasih buat yang setia membantu di kala memerlukan, sahabat2 juga teman. Terutama kepada Puan Sabiha yang sudi meminjamkan laptopnya selama hanpir sebulan.

Sungguh, 'mood' untuk menulis hampir tiada. Lebih selesa untuk melayari 'facebook' jika 'online' selain membaca blog sahabat2 yang aktif menulis. Apatah lagi, aku kembali ingin membaca, agar tidak sia2 aku berhabisan untuk membeli buku2. Namun, ingin aku kongsi sedikit tentang dunia praktikumku.

Kejohanan Sukan dan Balapan Sekolah kali ke-29

Seminggu sebelum acara penuh berlangsung, seminggu itu juga aku di padang Stadium Sultan Sulaiman. Menjadi hakim penamat, pencatat masa juga sebagai 'person-in-charge' untuk rumah Putra. Dan kerana itu, kulitku bertukar warna akibat berjemur di bawah panas terik mentari. Kesempatan yang ada ini digunakan untuk mengurangkan sedikit tekanan mengajar apatah lagi 'homesick'.

Tidak banyak yang ingin aku tulis. Cukup untuk aku nyatakan bahawa aku sangat bangga dengan pelajar2ku. Walau mereka banyak main-main dalam bidang akademik, namun aku dapat menyaksikan kesungguhan mereka dalam acara sukan mahupun perbarisan. Apatah lagi pelajar 4 Damar dan 4 Beringin yang hampir keseluruhan melibatkan diri dalam acara sukan, perbarisan mahupun persembahan. Syabas dan tahniah untuk mereka!!!

Let the pictures do the talking. Watch out!!!

Latihan dulu...


Acara lontar peluru. Qimi dapat emas tu.


Berlatih di bawah penat mentari. Tak sia-sia kerana berjaya mendapat naib johan perbarisan.


Gambar atas dan bawah : Sedang membuat 'warming-up' untuk acara tarik tali


p/s : Tahniah untuk rumah Putra. Walau sekadar naib johan. ('',)
Tuesday, March 9, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Aku dan Buku 3

Assalamualaikum wbt..

Post kali ini tentang buku. Sudah lama tiada post tentang buku2 yang dibaca. Waktu luang sepanjang minggu peperiksaan ini, aku banyak menghabiskan masa dengan membaca buku yang dibeli pada cuti Tahun Baru Cina yang lepas.

Hebatnya Cara Rasulullah SAW Mendidik

Buku ini diperkenalkan oleh sahabatku Aqilah bilamana kami keluar ke KB MALL pada masa itu. Niat di hati menjejakkan kaki ke Kedai Buku Syarikat Muda Osman hanyalah untuk membeli buku rujukan Sains tingkatan 4. Namun, apabila melihat pelbagai jenis buku baru, rambang mata jadinya. Apatah lagi, bersama ulat buku cm Aqilah. Pelbagai jenis buku yang dicadangnya. Namun, kerana kekurangan duit (hehe), buku ini yang berjaya dibeli. Bersama2 dua buah buku lagi karangan Pak Latip, Khalid Memburu Syahid dan Umar Al-Khatab.

Masih lagi dalam proses membaca buku ini. Aku mencadangkan agar semua guru, juga bakal guru agar membaca buku ini. Hayati bagaimana kaedah yang digunakan oleh Rasulullah saw dalam mendidik hati2 manusia sepanjang dakwah baginda SAW. Benarlah firman Allah SWT :-

لقد كان لكم فى رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الأخير( الأحزاب : 21 )

Maksudnya : Demi sesungguhnya untuk ikutan kamu pada diri Rasulullah S.A.W itu satu ikutan yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan Mardhatillah dan balasan baik di Akhirat kelak.


p/s : Sedang cuba menghabiskan buku ini. Ada dua lagi buku yang menunggu. Buku yang dibeli semasa Perkampungan Alam di KHAR. Aqidah dan Perjuangan oleh Allahyarham Al-FAdhil Ustaz Haji FAdzil Mohd Noor dan Ingatlah Tempatmu di Akhirat oleh Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Monday, March 8, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Aku Cikgu : Kisah 2

Salam...

Ada sesuatu yang ingin dikongsikan.. Setelah cuti seminggu Raya Cina tempoh hari, Zaki kembali ke sekolah..namun, hari pertama lagi dia sudah ponteng kelas. Ke stadium. Keesokannya, aku memasuki kelasnya. Dan benar, dia kelihatan malu. Dan aku akui, aku semakin tidak mempedulikannya. Dan kerana itu, dia mgkn agak malu dan dilihat sentiasa mengelak.

Itulah kesilapanku. Sedangkan sebelum itu, semasa berbual dengan Pengetua, beliau ada berpesan, Cikgu cubalah rapati dia, mana tahu boleh ubah.. AKu JUGA Akui, silapku. Dan aku seakan tersedar. Aku mencari kekuatan sebenarnya. INsyaALLAH, akan ku cuba..demi anak muridku. YAng lansung tida mengetahui, mana dosa, mana pahala.

Pernah aku bertanya, Zaki pergi solat Jumaat tadi? Jawabnya, Ayah saya nak potong rambut saya, jadi saya x pergi la... Hurm, apa maknanya tu? Ayahnya juga tidak menitik beratkan soal solat, apatah lagi soal agama yang lain.

ZAki, dr maklumat yang ku dapati, dia kurang kasih sayang. Ayah jarang berada di rumah. Ayahnya beristeri tiga, ibunya pula kerap pulang ke Banting, menjaga nenek yang sakit. Si bongsu lelaki ini, banyak menghabiskan masanya di bengkel motor, bersama kawan2, abang2nya..Tidak mendapat kasih sayang dan sudah tentu, didikan agama yang lansung tidak cukup. Kerana itu, dia begitu...

Ya ALLAH, hanya ENGKAU mampu memberikan hidayah untuk dirinya...


Friday, March 5, 2010 | By: CahayaMatakuYangMenyaksikan

Lagi..

Zaki digantung sekolah lagi..kerana kesalahan meungugut pengawas..sentiasa berfikir.. masih kah ada sinar untuk dia berubah??