Wednesday, January 12, 2011

Berpada-padalah

Assalamualaikum wbt

KAdang2 bila mood dan kerajinan menulis datang, timbul pula masalah kekeringan idea. Bukan tiada isu atau perkara ingin dikongsi, tetapi kadang bukan senang untuk menerjemahkan ke dalam bentuk perkataan.

Di sekolah, banyak perkara berlaku. Setiap hari, bukan babak yang sama berputar. Hari ini, saya 'mengamuk'. Atau dalam erti kata lain saya meninggikan suara serta berleter dalam kelas. Diakui, saya bukanlah guru yang garang. Saya lebih selesa aktiviti P&P berjalan dalam keadaan santai dan tidak tertekan. Tetapi, apabila sampai satu tahap, bilamana ada pelajar yang bising, sehinggakan mengganggu pelajar lain, seterusnya menggangu mood mengajar saya, maka bom jangka saya bisa meletup.


Makanya tadi, berlakulah ketegasan dan kemarahan. Walau apapun, marah perlulah berpada-pada. Niat marah, bukan kerana benci, tetapi sekadar ingin menegur, agar mereka dapat berubah. Sebagai guru, pandai-pandailah memilih masa dan waktu yang sesuai untuk bertindak tegas. Setelah kita membebel, atau marah2, tak perlu sampai habis waktu berterusan. CUkuplah seketika sahaja. Kerana kita perlu ingat, ada sebahagian lagi insan yang menanti untuk belajar. Bagi pelajar yang dimarahi tadi, kita cubalah untuk slow talk smula dengan mereka. Tak perlu menunjukkan kebencian kepada mereka. CUkuplah merasionalkan mereka kembali kenapa kita memarahi mereka.

Saya bukanlah insan yang sesuai untuk berkata tentang ini. Saya masih baru dalam arena pendidikan ini. Apa yang saya tulis, mungkin hanya sesuai pada masa-masa tertentu sahaja. Perlu juga dilihat keadaan serta sikap pelajar itu sendiri. Kesedaran mereka sendiri samada mahu berubah atau tidak. Juga samada mereka ini sedar bahawa mereka melakukan kesilapan.

Setiap hari, saya belajar perkara dan pengalaman yang baru. Setiap hari, saya meneliti sikap dan sifat pelajar saya yang pelbagai. Kerana saya perlu mengenali mereka sedalamnya. Kerana mereka adalah permata hati saya di sekolah...

p/s : Kawan-kawan di luar sana, bagaimana?

No comments: